Categories: Blog

BTW in Zweden – een complete gids. Tarieven en registratiegrenzen | BTW in Europa #17

Zweed heeft zijn systeem voor de belasting over de toegevoegde waarde in 1969 geïntroduceerd. Lokaal staat het bekend als Mervärdesskatt (Moms).

Wanneer moet je je registreren voor Zweedse BTW?

Buitenlandse bedrijven zijn verplicht zich te registreren voor Zweedse BTW in de volgende situaties:

  • import/export van goederen naar Zweden,
  • intra-gemeenschapsverkoop of -aankoop van goederen uit een ander EU-land,
  • handel in goederen binnen Zweden,
  • gebruik van consignatieopslag om opgeslagen goederen aan lokale klanten te verkopen,
  • verkoop van goederen via het internet aan consumenten in Zweden – na het overschrijden van de verkoopdrempel van 10.000 euro.

Hoe registreer je je voor BTW in Zweden?

Om een Zweeds BTW-nummer te verkrijgen, moet je een aanvraag indienen samen met de volgende documenten:

  • registratieaanvraag,
  • kopie van het paspoort – vereist voor de BTW-registratie van eenmanszaken,
  • kopie van de inschrijving in het nationale handelsregister,
  • volmacht (indien gebruik wordt gemaakt van een fiscaal agent).

Bedrijven zonder een geregistreerd kantoor in Zweden moeten formulier SKV4632 invullen, dat kan worden gedownload van de website van de Zweedse belastingdienst op www.skatteverket.se.

De aanvraag moet worden ingediend bij de internationale belastingkantoren van de Zweedse belastingdienst in Malmö of Stockholm voordat de activiteiten in Zweden beginnen.

BTW-aangiften in Zweden

In Zweden zijn er drie verschillende rapportageperiodes – de algemene regel is om elke kwartaal aangiften in te dienen.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de hoogte van de jaarlijkse omzet, kun je kiezen voor maandelijkse, kwartaal- of jaarlijkse aangiften:

  • maandelijks – als de jaarlijkse omzet meer dan 40.000.000 Zweedse kronen bedraagt,
  • kwartaal – als de jaarlijkse omzet niet meer dan 40.000.000 Zweedse kronen bedraagt,
  • jaarlijks – als de jaarlijkse omzet boven de 1.000.000 Zweedse kronen ligt.

Maandelijkse BTW-aangiften in Zweden moeten (samen met de belastingbetaling) worden ingediend voor de 26e dag van de maand volgend op het einde van de boekhoudperiode, en de aangifte voor december – voor 27 december.

Kwartaal BTW-aangiften, met enkele uitzonderingen, moeten (samen met de belastingbetaling) worden ingediend voor de 12e dag van de tweede maand volgend op het einde van de boekhoudperiode. Bijvoorbeeld, aangiften voor het 1e kwartaal (januari, februari, maart) moeten voor 12 mei worden ingediend.

Jaarlijkse BTW-aangiften moeten (samen met de belastingbetaling) worden ingediend voor de 26e dag van de tweede maand volgend op het einde van de boekhoudperiode. Bijvoorbeeld, de jaarlijkse BTW-aangifte voor de boekhoudperiode januari-december 2020 moet voor 26 februari 2021 worden ingediend.

BTW-aangiften worden doorgaans elektronisch ingediend. Dit kan worden gedaan via de Zweedse belastingdienst. Betalingen kunnen ook gelijktijdig worden verwerkt.

Als een bedrijf de aangifte niet elektronisch kan indienen, kan dit persoonlijk worden gedaan met formulier SKV 4700.

Welke informatie moet op een Zweedse factuur staan?

De factuur moet de volgende informatie bevatten:

  • datum van uitgifte,
  • uniek serienummer,
  • namen en adressen van de verkoper en de koper,
  • hoeveelheid en type goederen of omvang en type diensten,
  • verkoopdatum,
  • betaaldatum – als deze kan worden bepaald en als deze verschilt van de factuurdatum,
  • belastbare basis voor elk BTW-tarief of vrijstelling,
  • netto prijs,
  • prijsverlagingen of kortingen die geen deel uitmaken van de eenheidsprijs,
  • BTW-tarief,
  • BTW-bedrag.

In sommige gevallen kan een vereenvoudigde factuur worden uitgegeven. Deze optie is beschikbaar als de waarde van de verkoop minder dan 4.000 Zweedse kronen inclusief BTW is. Bovendien kan een vereenvoudigde factuur worden gebruikt wanneer commerciële praktijken in een specifieke sector, administratieve procedures of technische beperkingen het moeilijk maken om een volledige factuur uit te geven.

Een vereenvoudigde factuur moet bevatten:

  • datum van uitgifte (factuurdatum),
  • identificatiegegevens van de verkoper,
  • omschrijving van het type geleverde goederen of geleverde diensten,
  • BTW-tarief,
  • BTW-bedrag.

Zweedse facturen moeten zeven jaar worden bewaard. Een vereenvoudigde factuur kan niet worden gebruikt in het geval van grensoverschrijdende handel met andere EU-landen.

Zweedse elektronische facturen

Elektronische facturen kunnen worden uitgegeven als de koper hiermee instemt. Er zijn geen andere speciale vereisten om deze vorm van facturering te gebruiken.

Dezelfde vereisten gelden voor elektronische facturen als voor papieren facturen.

Wanneer meerdere elektronische facturen gelijktijdig naar dezelfde klant worden verzonden, kan informatie die relevant is voor alle facturen slechts één keer worden verstrekt. Bovendien is het mogelijk om een onvolledige papieren factuur aan te vullen met elektronische informatie om deze compleet te maken, zolang de relatie tussen hen duidelijk wordt vermeld.

BTW-tarieven in Zweden

Zweedse BTW-tarieven zijn als volgt:

TARIEF
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
25% standaard
  • alle andere belastbare goederen en diensten,
12% verlaagd
  • enkele voedingsmiddelen,
  • niet-alcoholische dranken,
  • afhaalmaaltijden,
  • kleine reparaties van fietsen, schoeisel, lederwaren, kleding en huishoudtextiel,
  • accommodatie in hotels,
  • restaurant- en cateringdiensten,
  • enkele kunstwerken, verzamelobjecten en antiek,
6% verlaagd
  • binnenlandse passagiersvervoer,
  • boeken (inclusief e-books),
  • kranten en enkele tijdschriften,
  • toegang tot culturele evenementen (exclusief bioscoop),
  • schrijvers en componisten,
  • toegang tot sportevenementen,
  • gebruik van sportfaciliteiten,
0% nul
  • voorgeschreven medicijnen die aan ziekenhuizen worden verstrekt of verkocht,
  • drukwerk en andere diensten die verband houden met de productie van tijdschriften voor non-profitorganisaties,
  • intra-gemeenschaps- en internationaal passagiersvervoer.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

Share
Published by
Lucy Adams

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago