Categories: Blog

BTW in Tsjechië – een complete gids. Tarieven en registratiegrenzen | BTW in Europa #5

Ter voorbereiding op de toetreding tot de Europese Unie in 1994 had de Tsjechische Republiek een jaar eerder al een systeem van belasting over de toegevoegde waarde geïntroduceerd. Tsjechische btw is lokaal bekend als Dan z pridane hodnoty.

Alle regelgeving met betrekking tot de Tsjechische belasting over de toegevoegde waarde wordt beheerst door de btw-wet, die sinds 1994 van kracht is. Deze wet omvat voornamelijk de essentiële vereisten die voortvloeien uit EU-richtlijnen over btw. Door lid te zijn van de EU verplicht de Tsjechische Republiek zich om strikt aan deze regelgeving te voldoen. Deze principes hebben voornamelijk betrekking op registratie, aangiften en naleving van de Tsjechische btw.

De btw-wet wordt nauwlettend in de gaten gehouden door het Tsjechische Ministerie van Financiën. Deze autoriteit is verantwoordelijk voor het toezicht op het systeem van verbruiksbelasting en geeft regelmatig richtlijnen en instructies uit ter ondersteuning van de juiste uitvoering van de wet.

Moet u zich registreren voor Tsjechische btw?

Elke buitenlandse onderneming die goederen of diensten op de lokale markt aanbiedt, is verplicht zich voor btw te registreren. Als lid van de EU vereist de Tsjechische Republiek, net als andere lidstaten, btw-registratie in typische situaties voor dit proces, bijvoorbeeld:

  • import van goederen op het grondgebied van de Tsjechische Republiek,
  • verzending (verkoop) of verwerving (aankoop) van goederen uit andere EU-landen,
  • consignatieopslag binnen het Tsjechische grondgebied,
  • organisatie van live evenementen (met betaalde toegang), waaronder tentoonstellingen, conferenties, concerten,
  • het overschrijden van de drempel van 10.000 euro uit de verkoop van goederen of diensten aan EU-consumenten.

Sinds de invoering van het EU-btw-pakket in 2010 zijn er niet veel situaties geweest waarin buitenlandse bedrijven zich moesten registreren voor de betaling van btw in de Tsjechische Republiek.

Wat zijn de Tsjechische btw-registratiedrempels?

Buitenlandse bedrijven die in de Tsjechische Republiek handelen en zich als btw/gst-belastingplichtigen in hun thuisland hebben geregistreerd, zijn onderworpen aan een nul btw-registratiedrempel.

Belangrijk!

Ondernemers die diensten verlenen en goederen online verkopen aan consumenten in de EU, wiens omzet uit dergelijke verkopen 42.000 PLN (voor alle landen) overschrijdt, kunnen in plaats van zich voor Tsjechische btw te registreren, zich registreren voor btw OSS.

Welke informatie is vereist om een Tsjechisch btw-nummer en registratie te verkrijgen?

De volgende formulieren en documenten zijn vereist van het Tsjechische Belastingkantoor:

  • bevestiging van de registratie van het bedrijf voor btw-doeleinden op een locatie buiten de EU, bevestigd door een btw-certificaat (indien van toepassing),
  • toestemming om bedrijfsactiviteiten uit te voeren,
  • uittreksel uit het nationale handelsregister van het bedrijf.

De bovengenoemde documentatie moet door een beëdigd vertaler in het Tsjechisch worden vertaald.

Waar wordt de Tsjechische btw-registratie ingediend?

Om zich als Tsjechische btw-belastingplichtige te registreren, moet u een online aanvraag indienen in het Tsjechisch en vervolgens een papieren kopie ondertekenen om de elektronische indiening te bevestigen.

Wat is het formaat van het Tsjechische btw-nummer?

De registratie duurt ongeveer 30 dagen. Zodra deze is voltooid, ontvangt het bedrijf een uniek Tsjechisch btw-nummer. Elk EU-land heeft zijn eigen formaat, en de Tsjechische prefix is CZ

Landcode: CZ

Formaat: 12345678 123456789 1234567890

Aantal tekens: 8, 9 of 10.

Tsjechische btw-tarieven

TARIEF
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
21% standaard
  • alle goederen en diensten die niet onder het lagere btw-tarief vallen,
12% verlaagd
  • voedingsproducten (met uitzondering van artikelen voor kinderen en glutenvrije voeding)
  • afhaalmaaltijden,
  • water,
  • medische apparatuur voor mensen met een handicap,
  • autostoelen voor kinderen,
  • toegang tot culturele evenementen, voorstellingen en pretparken,
  • sociale huisvesting,
  • reparaties en renovaties van particuliere appartementen,
  • enkele landbouwartikelen,
  • accommodatie in hotels,
  • toegang tot sportevenementen,
  • gebruik van sportfaciliteiten,
  • sociale diensten,
  • begrafenis- en crematie diensten,
  • medische en tandheelkundige zorg,
  • huishoudelijke diensten,
  • enkele farmaceutische producten,
  • gastronomische diensten verleend in restaurants en cafés,
12% verlaagd
  • voedingsproducten (bepaalde artikelen voor zuigelingen en glutenvrije voeding,
  • kranten en tijdschriften,
  • enkele farmaceutische producten,
0% nul
  • intra-gemeenschaps- en internationale transport
  • enkele boeken (inclusief e-books).

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

Share
Published by
Lucy Adams

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago