Patenten, handelsmerken en industriële ontwerpen zijn symbolen waarmee we vaak te maken hebben bij het lanceren van een startup. Dankzij dergelijke oplossingen beschermen Google, Facebook, Amazon en andere bedrijven hun ideeën en producten. Wat moet je weten over patenten, handelsmerken en industriële ontwerpen, en hoe kun je ze van elkaar onderscheiden? Lees ons artikel om erachter te komen.
Patenten zijn een effectieve manier om uitvindingen te beschermen, althans voor een bepaalde tijd. Zo heeft IBM verschillende patenten op machine learning en quantum computing, en heeft Ford Motor Company talrijke oplossingen gepatenteerd met betrekking tot voertuignavigatie en controlesystemen. Andere bedrijven beschermen hun ideeën op een vergelijkbare manier, en startups zijn vaak gebaseerd op nieuwe oplossingen, dus patentbescherming is vaak noodzakelijk voor hen.
Er zijn vier verschillende categorieën van patenten in de Verenigde Staten:
Nuttig patent. Dit betreft meestal nieuwe machines, systemen, processen en algoritmen.
Ontwerppatent. Dit gaat over de bescherming van decoratief ontwerp (bijv. schoenontwerp, gebruikersinterface-elementen, flesvorm).
Plantenpatent. Dit wordt verleend aan uitvinders van nieuwe en unieke planten, en omvat geen genetisch gemodificeerde organismen.
Voorlopig patent. Dit beschermt het idee van een uitvinder voor een jaar. Gedurende deze tijd kun je controleren of het een goed concept is en of het de moeite waard is om verder te gaan.
In het geval van de Verenigde Staten moet een patentaanvraag rechtstreeks bij het Patent- en Merkenbureau worden ingediend, maar het is het beste om vooraf een geregistreerde patentadviseur of advocaat te raadplegen. Voeg een gedetailleerde beschrijving en tekeningen van de uitvinding toe aan je aanvraag, en geef aan welk soort bescherming je aanvraagt.
In het VK kun je ook zelf een patentaanvraag indienen of met de hulp van intellectuele eigendomsadvocaten bij het Intellectual Property Office, en binnen de Europese Unie bij het Europees Octrooibureau. Als je wereldwijde patentbescherming wilt, moet je patentaanvragen indienen in verschillende landen.
Een ander iets dat je kunt tegenkomen bij het lanceren van een startup is een handelsmerk of een servicemerk. Handelsmerken en servicemerken beschermen de woorden, symbolen, logo’s of andere items die jouw product of dienst identificeren. Bijvoorbeeld, Adidas identificeert zich met sportschoenen en -kleding, Philips met elektronica en kleine apparaten, en VOLVO met auto’s.
Een startup kan eigenaar worden van een handelsmerk zodra het dit begint te gebruiken in de context van zijn product of dienst. Dit vestigt rechten erop, maar die rechten zijn beperkt tot het geografische gebied waar het product of de dienst wordt geleverd. Als je echter een handelsmerk registreert, krijg je bredere rechten en betere bescherming.
Handelsmerken kunnen worden gebruikt met speciale symbolen zoals TM, SM en ®. Dit vertelt zowel concurrenten als consumenten dat de startup het recht voorbehoudt op een bepaald handelsmerk en dat niemand het zonder toestemming kan gebruiken. Wat is het verschil tussen deze symbolen? TM verwijst naar een merk voor goederen die niet noodzakelijkerwijs geregistreerd hoeven te zijn (bijv. YouTube™), terwijl SM verwijst naar diensten (bijv. WesterUnion℠). Het meest bekende symbool ® wordt gebruikt bij handelsmerken die zijn geregistreerd (bijv. Coca-Cola®).
Bij het runnen van je startup kun je ook een term tegenkomen zoals industrieel ontwerp. Je moet dit niet verwarren met een handelsmerk. Een industrieel ontwerp kan een decoratief of esthetisch aspect van een product zijn. Het kan bestaan uit driedimensionale of tweedimensionale kenmerken (patronen, lijnen, kleur).
Industriële ontwerpen kunnen op verschillende producten worden toegepast en je kunt ze elke dag zien (bijv. de Coca-Cola contourfles). Ze kunnen worden gebruikt voor grafische symbolen, logo’s, gebruikersinterfaces, enz.
Waarom is industrieel ontwerp belangrijk voor een startup? Consumenten beoordelen producten op hun uiterlijk. Industriële ontwerpen maken producten visueel aantrekkelijk en trekken de aandacht van klanten. Een startup moet hier ook gebruik van maken bij het aanbieden van een nieuw product. Het succes kan gedeeltelijk afhangen van een professioneel, origineel industrieel ontwerp.
Er zijn verschillende regels als het gaat om de bescherming van industriële ontwerpen, en deze zijn afhankelijk van het land. In sommige landen moet een industrieel ontwerp worden geregistreerd, in andere wordt het gedekt door het octrooirecht (ontwerppatent). Industriële ontwerpen worden soms ook beschermd als kunstwerken onder het auteursrecht. Vergeet niet altijd de lokale regelgeving in deze kwestie te controleren. Patenten, handelsmerken en industriële ontwerpen zijn een belangrijk onderdeel van de activa van een startup. Ze stellen je in staat om innovatieve uitvindingen, merken en producten te beschermen.
Lees ook: 7 startuprollen uitgelegd.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Verlofbeleid zijn regels en richtlijnen die door werkgevers zijn vastgesteld en die bepalen hoeveel tijd…
Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…