Als supervisor maak je je ongetwijfeld zorgen dat de prestaties van een werknemer die thuis (of op een andere willekeurige locatie, in plaats van op kantoor) werkt, de efficiëntie van de persoon niet negatief zal beïnvloeden – dat wil zeggen, de eerdere prestaties bij het voltooien van taken of aangetoonde productiviteit. De meeste tegenstanders van thuiswerken zijn bang dat de werknemer tijdens het werk bezig zal zijn met andere taken (bijv. het schoonmaken van het huis, de kinderen van school ophalen, de was ophangen, enz.) waardoor ze niet alle taken zullen uitvoeren.
Om deze reden is het bij het onderhandelen over thuiswerken zo belangrijk om je verwachtingen voor de nieuwe werkwijze duidelijk en eerlijk te communiceren. Wanneer de werknemer precies weet wat de vereisten van het bedrijf zijn op het gebied van werktijden, beschikbaarheid, deadlines, doelen, resultaten, enz., is het gemakkelijker voor hen om zich aan te passen.
Zonder twijfel is goede communicatie bij het onderhandelen over thuiswerken cruciaal. Maar wat moet er verder gedaan worden om ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn? Hieronder geven we enkele tips die het gemakkelijker kunnen maken om met een werknemer te praten over de mogelijkheid om over te stappen naar thuiswerken.
Bij het werken op afstand is het cruciaal dat jullie onderling overeenkomen hoe de taken in een thuissituatie uitgevoerd zullen worden. Als supervisor (als het bedrijf geen regels en voorschriften voor thuiswerken voor alle werknemers heeft geïmplementeerd en vrijheid van regeling binnen individuele teams biedt) moet je vooraf bepaalde verwachtingen hebben die je aan je werknemer zult presenteren (terwijl je open blijft voor mogelijke onderhandelingen). In dit verband moet je dergelijke vragen beantwoorden:
Bovendien kun je ook besluiten om de werknemer een soort “proefperiode” aan te bieden, waarin je gedurende een bepaalde tijd (bijv. een maand) de mogelijkheid biedt om taken vanuit huis uit te voeren.
Na deze periode maak je een evaluatie (door de resultaten te bekijken en deze te vergelijken met de resultaten die tijdens het werken op kantoor zijn behaald), waarbij je bepaalt of zo’n samenwerkingsmodel adequate resultaten oplevert, of misschien niet. Als je merkt dat de efficiëntie op hetzelfde niveau is gebleven, kun je de werknemer zonder angst thuiswerken toestaan. Als de productiviteit daarentegen is gedaald, heb je een sterk argument om de werknemer op kantoor te houden.
Als laatste redmiddel, als je volledig overtuigd bent om een werknemer fulltime vanuit huis te laten werken, kun je ook aanbieden om over te stappen naar een hybride model – bijvoorbeeld 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis. Je kunt zo’n situatie ook beschouwen als een soort proefperiode, waarin je de efficiëntie van de persoon zult onderzoeken. Het kan om verschillende redenen blijken (bijv. het onderhouden van direct contact met teamgenoten) dat het hybride model voldoende zal zijn voor de persoon, en voor jou is zo’n situatie – acceptabel.
Bij het onderhandelen over een thuiswerkplek, blijf open voor de behoeften die door de werknemer worden geuit en wees flexibel in het stellen van de voorwaarden voor het uitvoeren van de taken. Houd ook rekening met het feit dat elk gesprek moet verschillen, afhankelijk van met wie je het hebt en de mogelijkheden, de aard van het werk of de verantwoordelijkheden van de persoon.
Alleen door op deze manier te werk te gaan, zul je in staat zijn om een model te ontwikkelen dat de tevredenheid van beide partijen waarborgt en tegelijkertijd een positief imago van jou als supervisor of het bedrijf als werkgever creëert. Wees ook voorbereid op het feit dat je steeds vaker over thuiswerken zult onderhandelen – werknemers zijn dol geworden op het thuiswerken en zullen ongetwijfeld zo’n mogelijkheid verwachten om hun professionele taken vanuit hun werkplek uit te voeren.
Lees ook: Hoe voer je een remote ontslag effectief uit? 4 basis- en eenvoudige stappen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…