Nieuwe menselijke — AI-interacties. Hoe verandert kunstmatige intelligentie de manier waarop we apparaten bedienen? | AI in business #22

Hoe werken Intelligente Gebruikersinterfaces (IUI’s) bij AI-interacties?

Intelligente Gebruikersinterfaces (IUI’s) zijn interfaces die technieken voor AI-interacties gebruiken om de menselijke ervaring met apparaten te verbeteren. IUI’s kunnen bijvoorbeeld de spraak of gebaren van een gebruiker herkennen, zich aanpassen aan voorkeuren op basis van de analyse van eerdere AI-interacties, of helpen bij het uitvoeren van taken. Het doel is inderdaad om een intuïtieve en natuurlijke manier te creëren om te communiceren met elektronische apparaten, ofwel een Natuurlijke Gebruikersinterface (NUI). Hoewel het bedienen van een dergelijke interface ook leren vereist, wordt dit inherent vergemakkelijkt, waardoor het gevoel ontstaat dat alles natuurlijk gebeurt en de interface zelf onzichtbaar is.

Tegenwoordig zijn aanraakinterfaces de meest toegepaste en spraakinterfaces de meest ontwikkelde. Veelbelovende toekomstige ontwikkelingen omvatten gebarenherkenning in VR en AR, Slimme Apparaten en brein-machine interfaces.

Voorbeelden van IUI-toepassingen zijn intelligente spraakassistenten zoals Siri of Alexa, die vragen die mondeling worden gesteld begrijpen en antwoorden geven of opdrachten opvolgen. Andere voorbeelden zijn IUI’s die sensoren gebruiken om lichaamsbeweging, gebaren of blik te volgen om apparaten te bedienen. Ze beschikken over:

  • Natuurlijke Taalverwerking (NLP) voor het begrijpen en creëren van spraak,
  • Beeldherkenning (Computer vision) om visuele materialen te interpreteren,
  • Machine Learning (ML) om patronen te herkennen en gebruikersgedrag te voorspellen.

Je kunt machine learning onder andere toepassen om hersengolven te interpreteren die door slimme koptelefoons zijn vastgelegd. Deze oplossing is ontwikkeld door Neurable om koptelefoons te creëren die zijn ontworpen voor werk, die momenten van focus detecteren en de optimale tijd en omstandigheden voor concentratie nauwkeurig kunnen bepalen. Bovendien dempen de koptelefoons van Neurable automatisch binnenkomende oproepen tijdens concentratiemomenten en stellen ze je in staat om naar het volgende nummer te springen waar je aan denkt.

Bron: Neurable (https://neurable.com/headphones)

Zakelijke toepassingen van aanraakinterfaces

Aanraakinterfaces zijn extreem populair vanwege hun veelzijdigheid. Daarom is het bedrijfsleven snel verder gegaan dan alleen smartphones en displays van huishoudelijke apparaten. Ze zijn steeds gebruikelijker in ticket- of snackautomaten, sloten en luchthavenpoorten.

Tikken, vegen, slepen, lang indrukken – dit zijn slechts enkele van de gebaren die onze digitale ervaring domineren. Hiermee kunnen we zowel typen op een toetsenbord dat op het scherm wordt weergegeven, knoppen indrukken, als navigeren door de bewegingen van een of meer vingers, of zelfs de hele hand.

Met behulp van AI zijn aanraakapparaten meer standaard geworden, waarbij bewegingen die niet correct door het apparaat worden herkend, worden aangevuld. Ze combineren gegevens van de aanraakinterface met gebaren die door de camera worden herkend, waardoor de soepelheid van de gebruikerservaring verbetert en het plezier en de veiligheid van het gebruik van de apparaten onopgemerkt worden vergroot.

Driedimensionale gebaren, virtual reality en augmented reality met AI-interacties

Dankzij gebarenherkenning bedienen we steeds vaker alleen met beweging in contactloze AI-interacties met deuren, wastafels of autoschermen. De auto-industrie maakt ook zijn toepassing wijdverspreid. BMW heeft bijvoorbeeld onlangs een gebarenbedieningsfunctie geïntroduceerd met een contactloos display om het volume van de auto, oproepen en andere functies te bedienen.

Het is ook de moeite waard om de software voor contactloze bediening van apparaten in openbare ruimtes te vermelden. Op de markt vind je:

  • TouchFree – programmering die bedrijven in staat stelt bestaande op Windows gebaseerde kiosken en aanraakschermen te upgraden naar contactloze gebarenbediening,
  • Banuba – een oplossing voor gebarenbediening in de ruimte, zoals het selecteren van een product door met een vinger te wijzen of het toevoegen aan een winkelwagentje met een duim omhoog gebaar, wat bijzonder handig zal zijn in winkels met augmented reality-technologieën, waar je bijvoorbeeld virtuele kleding kunt passen,
  • Bron: Banuba (https://www.banuba.com/solutions/touchless-user-interface)

Inderdaad, AI-interacties spelen een sleutelrol in gebarenbediening in virtual reality (VR) en augmented reality (AR). AI-functies zijn hier om de lichaamshouding te herkennen en de bewegingen en gebaren van gebruikers te interpreteren, waardoor ze op een natuurlijke manier met virtuele objecten en omgevingen kunnen interageren met hun handen of controllers. Een voorbeeld is de Oculus Quest 2, VR-bril uitgerust met camera’s die handbewegingen volgen om objecten in de virtuele wereld intuïtief te bedienen. VR- en AR-functies in het bedrijfsleven voor:

  • training en simulaties, waarbij gebarenbediening een natuurlijkere en intuïtievere AI-interactie mogelijk maakt,
  • 3D-modelmanipulatie tijdens ontwerp- en engineeringwerk, inclusief in een team dat zich niet op één fysieke locatie bevindt,
  • winkelen en e-commercepresentaties – bedrijven gebruiken AR om interactieve winkelervaringen te creëren waarbij klanten gebaren kunnen gebruiken om producten en informatie te doorbladeren.

Een van de nieuwste voorbeelden van het toepassen van AI-interacties voor gebarenbediening in VR en AR is de Apple Vision Pro. Het is een ruimtelijke computerapparaat dat geen hardwarebedieningsmechanisme heeft. In plaats daarvan vertrouwt de Vision Pro op oogtracking en handgebaren om gebruikers in staat te stellen objecten in de virtuele ruimte voor hen te manipuleren.

Bron: Apple (https://www.apple.com/newsroom/2023/06/introducing-apple-vision-pro/)

Apple Vision Pro beschikt over gebaren zoals tikken, dubbel tikken, knijpen en slepen, evenals tweehandige gebaren zoals inzoomen en draaien. Deze gebaren zijn van toepassing op verschillende acties, zoals het selecteren en manipuleren van objecten, scrollen, vensters verplaatsen en hun grootte aanpassen.

Spraakgestuurde apparaten en software – hoe ze in jouw bedrijf te gebruiken?

De groeiende rol van kunstmatige intelligentie betekent dat steeds meer apparaten en toepassingen ook gebruikmaken van Spraakgebruikersinterfaces (VUI). Ze hebben technologieën die spraak naar tekst (STT) en tekst naar spraak (TTS) omzetten.

Spraakbediening wordt al zeer breed toegepast in het bedrijfsleven voor:

  • Klantendienst – de klant kan praten met intelligente product- en marketingvoicebots, zoals Inteliwise (Efecte),
  • documenten maken – bijvoorbeeld met Google Docs Spraaktypen, waarmee gebruikers tekst rechtstreeks in een document kunnen dicteren,
  • internationale vergaderingen houden – de spraakinterface stelt je in staat om je spraak in realtime te vertalen met een automatische vertaler, gebruikmakend van Google Translate tijdens Google Meet-gesprekken, of met een speciaal hulpmiddel zoals Verbum.ai.

Bron: Verbum.ai (https://verbum.ai/).

Veel mensen gebruiken ook spraakbediening van de software van de auto, bijvoorbeeld om een navigatiebestemming in te stellen, en om slimme apparaten te bedienen voor het regelen van de kantoorverlichting.

De toekomst van AI-interacties, of brein-machine interface

De ideale manier van AI-interacties met apparaten zou natuurlijk zijn, dat wil zeggen, volledig onzichtbaar voor de gebruiker. En dit is geen pure fantasie. Er zijn al prototypes van brein-machine interfaces die opereren met onvoorstelbare snelheden die lijken op elektronische telepathie.

Het meest geavanceerde werk aan de brein-computerinterface, of brein-computerinterface (BCI) wordt uitgevoerd door Neuralink. Dit is een bedrijf dat een interface ontwikkelt genaamd “The Link,” die al in klinische tests is.

Bron: Neuralink (https://neuralink.com/)

The Link is een chip ter grootte van een munt die chirurgisch onder de schedel wordt geïmplanteerd, waar het verbinding maakt met dunne draden die neuronale draden worden genoemd en die zich naar verschillende delen van de hersenen uitstrekken.

Neuronale draden bevatten elektroden die hersenactiviteit kunnen opnemen en stimuleren, waardoor neuronale signalen kunnen worden gedecodeerd en gecodeerd en informatie naar en van een computer of mobiel apparaat kan worden verzonden.

The Link wordt geïmplanteerd door een neuroschirurgische robot en stelt vervolgens de controle van een app mogelijk waarmee de gebruiker een toetsenbord en muis met zijn gedachten kan manipuleren.

Dergelijke vooruitstrevende oplossingen wekken echter evenveel hoop als zorgen. Aan de ene kant zal men eenvoudig kunnen denken: “Ik wil een bericht op sociale media plaatsen over een bedrijfs evenement met een portretfoto van de CEO die tijdens de opening van de vergadering is genomen.” Aan de andere kant – hoe zorgen we ervoor dat de verbinding niet afluistert naar onze privégedachten?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

Share
Published by
Robert Whitney

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 days ago