Categories: BlogZakelijk

McKinsey-matrix bij het beoordelen van product aantrekkelijkheid

De huidige markt legt veel druk op ondernemers om steeds meer manieren te vinden om op te vallen en te groeien. Een ander analytisch hulpmiddel om het potentieel van de sector te verkennen en uw bedrijfsportfolio op te bouwen, is de McKinsey-matrix.

McKinsey-matrix – inhoudsopgave:

  1. Wat is de McKinsey-matrix?
  2. De aantrekkelijkheid van de industrie
  3. Concurrentiekracht
  4. McKinsey-matrix casestudy – online ambachtelijke winkel
  5. Voordelen en nadelen van de McKinsey-matrix

Wat is de McKinsey-matrix?

Het hulpmiddel, ontwikkeld door McKinsey & Company, stelt u in staat om beslissingen te nemen over investeringen en het lanceren van nieuwe producten of diensten op de markt. Door te verwijzen naar twee niveaus – de aantrekkelijkheid van de industrie en de concurrentiekracht van de geselecteerde entiteit, geeft het aan welke acties het meest winstgevend zullen zijn voor de toekomst van uw bedrijf.

De conditionering van de twee genoemde dimensies wordt beïnvloed door veel factoren die in overweging moeten worden genomen tijdens de evaluatie.

De aantrekkelijkheid van de industrie

Bij het praten over de aantrekkelijkheid van een industrie houden we rekening met interne en externe factoren op de markt die de mate van moeilijkheid bij het maken van winst in een bepaalde markt bepalen. Deze omvatten:

  • Toegangsbarrières – omstandigheden die het moeilijk kunnen maken om een bedrijf te starten;
  • Winstgevendheid – geeft aan of het bedrijf winstgevend is;
  • Levenscyclus van het product – afhankelijk van de fase waarin het zich bevindt, is het product winstgevender en verdringt het oudere producten van de markt;
  • Marktgroei – geeft aan hoe snel de industrie groeit;
  • Concurrentie – hoeveel marktgenoten heeft u waarmee u moet concurreren om klanten;
  • Vraag – de neiging van consumenten om uw product aan te schaffen;
  • Prijsvolatiliteit – de economische situatie beïnvloedt de prijzen van grondstoffen, goederen, energie, enz.;
  • Marktsegmentatie – u moet uw producten richten op duidelijk gedefinieerde groepen consumenten;
  • Seizoensgebondenheid – sommige industrieën zien pieken of dalen in populariteit afhankelijk van de specifieke tijd van het jaar;
  • Macro-omgeving – bestaat uit politieke, economische, sociale, juridische, technologische factoren die de marktsituatie vormgeven. Ze kunnen worden bestudeerd via PEST-analyse.

Concurrentiekracht

Bepaalt de concurrentiepositie van het bedrijf ten opzichte van marktgenoten. Het wordt bepaald door elementen zoals

  • Klantloyaliteit – de neiging van consumenten om uw aanbiedingen boven andere te kiezen – geeft een positieve relatie aan tussen de klant en het bedrijf;
  • Merksterkte – geeft de perceptie van klanten aan, welke associaties ze hebben met uw bedrijf en of ze het vertrouwen;
  • Marktaandeel – de verkoop van uw product in vergelijking met de concurrentie;
  • Bereikte winst – positieve financiële resultaten, werkelijke winsten die voortvloeien uit de activiteiten;
  • Beschikbaarheid van distributiekanalen – mogelijkheden met betrekking tot het transport van benodigde materialen, eindproducten, evenals manieren om met de klant te communiceren;
  • Diversificatie van producten/diensten – diversificatie van het aanbod van producten;
  • Crisismanagementstrategie – de effectiviteit van het omgaan met onvoorziene situaties die de stabiliteit van het bedrijf kunnen bedreigen.

McKinsey-matrix casestudy – online ambachtelijke winkel

We zullen proberen te laten zien hoe u de beschreven methode in uw eigen bedrijf kunt toepassen. We zullen de McKinsey-matrix analyseren aan de hand van een voorbeeld van een online winkel die ambachtelijke producten zoals sojakaarsen verkoopt.

  1. Bepaal de aantrekkelijkheid van de industrie en de concurrentiekracht
  2. Houd rekening met de eerder genoemde factoren die de kenmerken van de geselecteerde sector beïnvloeden, selecteer diegene die de winstgevendheid ervan aantonen. Dit kunnen bijvoorbeeld lage toegangsbarrières, hoge concurrentie en seizoensgebondenheid zijn. Overweeg vervolgens welke elementen uw voordeel op de markt vergroten. Bijv. diversificatie van aanbiedingen, klantloyaliteit of beschikbaarheid van distributiekanalen.

  3. Geef gewichten aan geselecteerde factoren
  4. Ken de gewichten toe en geef aan hoe de factoren zich vertalen naar de winstgevendheid van het doen van dit type bedrijf. Hoe hoger het gewicht, hoe groter het belang voor de sector. De som van alle gewichten moet 1 zijn.

  5. Ken beoordelingen toe aan elke factor
  6. Gebruik hiervoor een Likert-schaal – van 1 tot 5.

    Aantrekkelijkheid van de industrie

    Factor Gewicht Beoordeling Het product van
    Lage toegangsbarrières 0,4 5 2
    Hoge concurrentie 0,4 4 1,6
    Seizoensgebondenheid 0,2 3 0,6
    SUM: 4.2

    Concurrentiekracht

    Factor Gewicht Beoordeling Het product van
    Diversificatie van aanbiedingen 0,2 4 0,8
    Klantloyaliteit 0,3 3 0,9
    Beschikbaarheid van distributiekanalen 0,4 5 2,0
    SUM: 3.7
  7. Pas de verkregen resultaten toe op de matrix
  8. Afhankelijk van waar de eenheid op de matrix is geplaatst, is dit de strategie die u moet aannemen. We onderscheiden de volgende 3 benaderingen:

  • Investeren – richt zich op uitbreidingsactiviteiten, productontwikkeling;
  • Behoud uw positie – u moet iets voorzichtiger zijn in uw acties om de winstgevendheid van het bedrijf niet te verlagen;
  • Terugtrekken – trek het product van de markt om geen verliezen te genereren.

Gezien de aard van de industrie en de concurrentiekracht, hoe kunt u investeren in uw product en wat houdt dat in – om de winstgevendheid van uw bedrijf te verhogen? Het verkopen van ambachtelijke producten op het internet heeft groot potentieel, dus er zijn veel groeimogelijkheden, onder andere:

  • Diversifieer uw aanbod – u kunt beginnen met het maken van kaarsen in niet-standaard vormen, kleuren, de mogelijkheid van personalisatie volgens de voorkeuren van de consument aanbieden, of uw assortiment uitbreiden met handgemaakte sieraden, handgedecoreerde keukenaccessoires, enz., wat de complementaire verkoop zal verhogen;
  • Verken verschillende distributiekanalen – zorg ervoor dat u een aanwezigheid op sociale media heeft en de juiste communicatie om uw bedrijf te promoten. Publiceer bovendien uw aanbod op verschillende platforms die zijn ontworpen voor e-commerceverkoop, zoals Amazon, eBay, Facebook Marketplace en vele anderen, en maak uw eigen website;
  • Gebruik trends in uw voordeel – de hoogste kaarsverkoop is in de herfst en winter, dus zorg ervoor dat u de beschikbaarheid van uw assortiment dan verhoogt.

Voordelen en nadelen van de McKinsey-matrix

Elke analysemethode heeft zijn voor- en nadelen. De McKinsey-matrix houdt rekening met veel factoren, waardoor de analyse uitgebreider is. Op deze manier krijgt u een volledig beeld van uw huidige situatie en de mogelijkheden voor product- of serviceontwikkeling. Er zijn echter enkele risico’s aan verbonden, omdat de evaluatie van individuele factoren subjectief is, wat zijn beperkingen heeft. Een verkeerde perceptie van bepaalde kwesties kan leiden tot de selectie van een inadequate strategie.

Lees ook: Wat is de ADL-matrix?

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

1 hour ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

5 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

8 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

10 hours ago