Nu we een overzicht van de tools hebben, is het tijd om ons af te vragen welke soorten e-commerce teksten het waard zijn om met hun hulp te creëren. Om een online winkel effectief te promoten, heb je in de eerste plaats de volgende soorten inhoud nodig:
Hoe creëer je echter e-commerce teksten in samenwerking met AI die niet alleen aan de basisvereisten voldoen, maar ook klanten aantrekken?
Het genereren van fysieke productbeschrijvingen met kunstmatige intelligentie is altijd een uitdaging geweest. Alles wat je hoeft te doen is een productafbeelding naar de chat te uploaden en een prompt in te typen, een aanwijzing zoals:
“Genereer een beschrijving van het product dat op de foto staat, klaar om op de website van de winkel te worden geplaatst. Maak de beschrijving leuk en luchtig, gericht op jonge vrouwen. De lengte is 200 woorden.”
Dankzij de afbeeldingsherkenningsfunctie die al enige tijd beschikbaar is in Google Bard en, meer recentelijk, in BingChat en ChatGPT Plus, krijgen we een antwoord dat, met kleine aanpassingen, geschikt is om te plaatsen.
Maar welke tools zijn het beste geschikt voor e-commerce copywriting? Van de vele tools die op de markt beschikbaar zijn, hebben we er vijf geselecteerd waarvan de unieke waardepropositie ons het meest aansprak. De eerste is de baanbrekende ChatGPT.
ChatGPT Plus is de betaalde versie van een revolutionaire tool. Voor $20 per maand creëert het de meest interessante teksten door gebruik te maken van het nieuwste model van OpenAI, de GPT-4. Het kan productbeschrijvingen, categorie beschrijvingen, e-commerce blogposts en sociale media-inhoud genereren die consistent is met een gedefinieerd merkimago.
Hier is de door Bard gemaakte beschrijving van een groene jurk op basis van een foto:
Bron: ChatGPT Plus (https://chat.openai.com/), prompt: Marta M. Kania
Bron: ChatGPT Plus,
Nog beter, ChatGPT kan niet alleen enkele teksten voor e-commerce creëren. Wanneer we beschrijven wat het bedrijf doet, is het voldoende om een thread te openen om de vraag te verfijnen, bijvoorbeeld door de volgende zinnen toe te voegen:
Vergeet niet dat de bot binnen een enkele thread zijn antwoorden onthoudt. Daarom is het een goed idee om vervolgvragen te stellen over de meest interessante suggesties.
Het grootste voordeel van Bard betreft het genereren van e-commerce teksten en het direct bieden van drie versies van het antwoord. Je kunt snel vergelijken en de meest bevredigende versie van een categorie- of productbeschrijving kiezen. Hier is een beschrijving van een groene jurk die door Bard is gemaakt op basis van een foto:
Bron: Google Bard
De chatbot van Google werkt ook goed voor teamwork – het is namelijk heel eenvoudig om een gegenereerde productbeschrijving of een hele thread waarin je werkt te delen. Alles wat je hoeft te doen is op het pictogram onder het antwoord te klikken en een van de deelopties te selecteren.
BingChat is de tool die het vaakst als vervanging voor een zoekmachine wordt gebruikt. Het is echter ook geweldig voor het creëren van e-commerce teksten.
De meest aangename manier om dit te doen is via het Bing-zijpaneel. Het is alleen beschikbaar in de Microsoft Edge-browser. Het paneel maakt het heel gemakkelijk om BingChat te gebruiken, inclusief afbeeldingszoekopdrachten en het stellen van vragen over de pagina die momenteel in de browser is geopend. Bovenal biedt het echter een gratis Compose-functie, waarmee je gemakkelijk e-commerce teksten kunt genereren van de lengte en toon die je kiest, waarin je jezelf kunt beschrijven of gebruik kunt maken van kant-en-klare tags.
Bron: Bing
Het meest interessante is dat BingChat je in staat stelt om GPT-4 en de nieuwste afbeeldingscreatietool van OpenAI, DALL-E 3, gratis te gebruiken. Het belangrijkste nadeel is dat het je beperkt tot 30 vraag-antwoordparen per sessie en 300 per dag. Als je echter niet van plan bent om beschrijvingen van alle producten en andere e-commerce teksten in één dag te creëren, zou deze limiet geen probleem moeten zijn.
Copy AI is een van de krachtigste tools voor het creëren van e-commerce teksten, onder andere. Bijvoorbeeld, bij het creëren van een blog voor een winkel, kunnen we de mogelijkheid gebruiken om een inleiding of een hele alinea tekst te genereren. In de pro-versie stelt Copy AI je ook in staat om een schets van een hele bijdrage te maken op basis van tekstrichtlijnen.
Bron: Copy AI
De applicatie is ook uitgerust met een grammaticacontrole, zodat we tekst direct in het browservenster kunnen bewerken zonder ons zorgen te maken over het maken van een fout.
Ook een pluspunt is de duidelijke interface die je in staat stelt om de gegenereerde teksten in mappen en projecten te verdelen. Dit is een zeer handige functie, vooral als je een groot aantal productbeschrijvingen genereert, of je winkel lokaliseert en verschillende taalkundige versies maakt.
Rytr is een tool voor het creëren van e-commerce teksten met AI-ondersteuning, waar je sjablonen vindt die je in staat stellen om onder andere productrecensies of productbeschrijvingen in de vorm van doorlopende tekst of een opsomming te maken.
Bron: rytr (https://rytr.me/)
Een bijkomend voordeel van Rytr is de mogelijkheid om de toon van de gegenereerde tekst te kiezen, zoals enthousiast, formeel of verheugd. De interface van Rytr valt op door zijn eenvoud. Het doet denken aan een tekstverwerker, waardoor je wordt aangemoedigd om je AI-ondersteunde schrijfwerk te doen in plaats van het volledig aan de tool over te laten.
Dit is een geweldige keuze voor kleine online winkels omdat Rytr je een gratis account geeft voor een onbeperkte tijd, maar met een beperkt aantal gegenereerde tekens.
Om een goede marketingtekst voor e-commerce te creëren met de hulp van kunstmatige intelligentie, is het goed om te weten waar het aan moet voldoen en, indien nodig, de relevante tips in de prompt in overweging te nemen. Een effectieve marketingtekst voor een online winkel moet zijn:
Kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk om het proces van het creëren van teksten voor online winkels aanzienlijk te versnellen, en zelfs te automatiseren. De belangrijkste voordelen van het gebruik van AI-tools zijn:
Om goede resultaten te behalen met AI-tools, is het cruciaal om je benadering van copywriting te veranderen en veel tijd te besteden aan het selecteren en leren van nieuwe tools. Deze investering zal zich echter zeker terugbetalen. Dit komt omdat het begrijpen van de principes van werken met AI je in staat zal stellen om prompts of richtlijnen voor de tool goed voor te bereiden. Ze moeten duidelijk het type inhoud, de lengte, de doelgroep en de stijl definiëren. Bovendien kunnen voorbeelden van bestaande e-commerce teksten die aan onze verwachtingen voldoen, nuttig zijn.
Het is altijd de moeite waard om te onthouden dat na het genereren van inhoud, deze altijd moet worden gecontroleerd op nauwkeurigheid en logica. Immers, alle modellen van kunstmatige intelligentie zijn zeer overtuigende leugenaars – als ze informatie missen, creëren ze een tekst die waarschijnlijk maar onjuiste informatie bevat.
Hoewel generatieve AI de manier waarop inhoud wordt gecreëerd ingrijpend verandert en de creatie van e-commerce teksten aanzienlijk versnelt, blijft de uiteindelijke controle van
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…