Categories: BlogHR

Inbound werving vs. outbound werving

De betrokkenheid van echte professionals is de ruggengraat van alle succesvolle bedrijven. Het is de afdeling personeelszaken die verantwoordelijk is voor het opbouwen van waardevolle partnerschappen, en het gebruikt twee strategieën om dit te doen. Dit zijn Inbound recruiting en Outbound recruiting technieken. Elke techniek heeft verschillende prioriteiten en specifics, maar het doel is gemeenschappelijk – de beste kandidaten werven. Wat is het verschil tussen de twee? Welke vorm zal werken in jouw organisatie? Bekijk ons artikel om erachter te komen!

Inbound vs. outbound recruiting – inhoudsopgave:

  1. Inbound recruiting
  2. Voordelen van outbound recruiting
  3. Het wervingsproces
  4. Outbound recruiting
  5. Voordelen van outbound recruiting
  6. Het wervingsproces
  7. Inbound recruiting vs. outbound recruiting, welke te kiezen?

Inbound recruiting

De eerste tactiek bij het zoeken naar potentiële werknemers richt zich op interesse en het aantrekken van kandidaten naar het hoofdkantoor van het bedrijf. Een dergelijk beleid vereist effectieve activiteiten om de aspirant te laten besluiten om samen te werken met, precies met het gepromote bedrijf.

Inbound recruiting wordt gekenmerkt door het langetermijnperspectief van de inspanningen die worden geleverd. Het belangrijkste doel van de ondernomen activiteit is het ontwerpen en systematisch opbouwen van een unieke bedrijfsmerk. Dergelijke activiteiten vereisen verhoogde inspanning en investering, maar ook een automatische uitbreiding van het aantal waardevolle kandidaten, wat de latere kosten van het wervingsproces beperkt.

Bijgevolg, vereist deze vorm van werving lagen van geduld en volharding, maar de resultaten zullen echt lonend zijn. Bedrijven die inbound recruiting gebruiken, ervaren aanzienlijke verbeteringen in kostenbesparingen, de efficiëntie van de professionals die ze aannemen, en de kwaliteit van hun competenties.

Voordelen van inbound recruiting

  • Minder betrokkenheid bij het wervingsproces
  • Een brede en universele pool van beschikbare kandidaten
  • De blijvende en tijdloze impact van je inspanningen

Het wervingsproces

  1. Het is de ambitie van het personeel van personeelszaken om de voorwaarden te creëren zodat een potentiële werknemer geïnteresseerd raakt in een beschikbare aanbieding. De fundamentele stap is om de persoon die de perfecte teamlid zal worden nauwkeurig en betrouwbaar te identificeren, evenals de functie en de benodigde vaardigheden te bepalen. De kandidaat moet passen in de organisatiecultuur en de merkfilosofie.
  2. De volgende stap is om een vacaturevoorstel op te stellen, aangepast aan het werkelijke type functie. Naast de inhoudelijke relevantie en het benadrukken van de belangrijkste vaardigheden, is het visuele aspect zeer belangrijk. Het geheel moet duidelijk, transparant en intuïtief leesbaar zijn.
  3. De laatste actie richt zich op het creëren van een goed doordachte set van inhoud – blogartikelen en berichten op sociale media. De bedoeling van deze operaties is om de motivatie bloot te leggen waarom het de moeite waard is om een nieuw carrièrepad te beginnen. De belangrijkste prikkels omvatten salaris, eventuele voordelen, de mogelijkheid tot doorgroei, de werkomgeving, en de cultuur en methodologie van opereren in het bedrijfsgebied.

Outbound recruiting

Deze traditionele vorm van werving verschuift de focus nu HR verantwoordelijk is voor het vinden van de juiste kandidaten. Outbound stijl werving vervult een actuele behoefte aan opkomende posities, wat inhoudt dat er contact wordt opgenomen en aanvragen worden aangeboden.

Outbound recruiting presenteert een kortetermijnoperatieprofiel. Het elimineert een uitgebreide en complexe representatieplan, wat betekent dat er geen kosten en langdurige procedures zijn. Het betekent ook dat er geen consistent en activerend beeld is dat kan worden gebruikt voor wervingsaspiraties.

Voordelen van outbound recruiting

  • Een duidelijke weergave van de kandidaat
  • De kans om een werknemer te vinden die perfect past bij de verwachtingen van het bedrijf
  • De persoonlijke aard van de communicatie creëert en versterkt relaties, zelfs in de initiële fase van samenwerking

Het wervingsproces

  1. Het eerste gevaar van het proces betreft de moeilijkheid om enthousiasme en nieuwsgierigheid te genereren onder mogelijke doelgroepen. Een dergelijke barrière legt druk om de persoon grondig te leren kennen en een schatting van zijn of haar waarde te formuleren die overeenkomt met de gewenste vaardigheden en kwalificaties. Een praktisch idee is om deel te nemen aan speciaal georganiseerde evenementen, trainingen, cursussen en beurzen.
  2. Het laatste stuk vereist een nauwkeurige maar subtiele diagnose van de verwachtingen van een bepaalde kandidaat. Een juiste beoordeling van deze factoren zal een positieve samenwerking mogelijk maken.

Inbound recruiting vs. outbound recruiting, welke te kiezen?

Het antwoord is niet eenduidig, en de beslissing moet afhangen van de gepersonaliseerde behoeften en de kenmerken van jouw bedrijf. Veel ervaren HR-managers kiezen voor een uitgebreide strategie om de effectiviteit van hun wervingsinspanningen te vergroten.

In deze context is inbound recruiting een kernfunctie van HR die het beeld van de gewenste werkplek modelleert, en de aandacht van kandidaten trekt. Het gebrek aan resultaten activeert de outbound recruiting methode, die de huidige personeelsgebreken opvult. Alleen een combinatie van beide beschreven technieken biedt een efficiënte en uitgebreide manier om experts te werven.

Lees ook: Onboarding in 4 stappen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

1 hour ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

5 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

8 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

10 hours ago