Categories: BlogHR

Hoe perfectionisme op de werkvloer te beheersen?

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme is een persoonlijkheidskenmerk dat zich zowel in het privéleven als in het professionele leven manifesteert. Dit gedrag houdt in dat je voortdurend streeft naar perfectie en de neiging hebt om onrealistisch hoge normen voor jezelf en/of anderen te stellen.

Maakt perfectionisme het moeilijker om te werken?

Hoewel het doel van elke taak is om het goed te doen, overdrijven sommige werknemers. Extreme perfectionisme kan een negatieve impact hebben op de uitvoering van de bedrijfsstrategie. Gebrek aan tevredenheid over je eigen resultaten en constante afstemming van details kan het werk aan een bepaald project verlengen. Tegelijkertijd kunnen dergelijke acties de productiviteit van een werknemer beïnvloeden en zelfs de samenwerking belemmeren.

Het is belangrijk om de eerste tekenen van overmatig perfectionisme in de gaten te houden, aangezien het zich kan ontwikkelen en ons ongelukkig kan maken, niet alleen in ons professionele maar ook in ons persoonlijke leven. Uiteindelijk kan het leiden tot ziekten zoals depressie of eetstoornissen.

Manieren om perfectionisme te bestrijden

Het idee is niet om perfectionisme helemaal te elimineren, maar om niet te veel te focussen op het corrigeren van één ding. Als de taak volgens de richtlijnen is voltooid, maak het dan af in plaats van de juistheid ervan te overanalyseren. Hier zijn enkele manieren om taken gemakkelijker te voltooien.

  1. Stel prioriteiten
  2. Op het werk worden we geconfronteerd met verschillende taken. Sommige zijn belangrijk en moeten zo snel mogelijk worden afgerond, terwijl andere even kunnen wachten. Het is belangrijk dat we in staat zijn om ze van elkaar te onderscheiden en hun uitvoering te plannen, zodat ze geen invloed hebben op aanvullende projecten die ondertussen kunnen ontstaan. Met een dergelijke planning kunnen we alle taken binnen de gestelde termijn zonder complicaties voltooien.

  3. Elimineer afleidingen
  4. Niets maakt het moeilijker om taken te voltooien dan afleidingen die ons voortdurend van ons werk weghalen. Dit maakt het moeilijk om je op een bepaalde taak te concentreren, en daardoor onmogelijk om deze nauwkeurig te voltooien. Het is de moeite waard om goede gewoonten in je leven te vestigen, zoals het maken van een takenlijst en hun deadlines, of op zijn minst het uitschakelen van meldingen op je telefoon die je van je taken kunnen afleiden.

  5. Omring jezelf met mensen die je motiveren
  6. Waardevolle relaties met andere mensen die ons kunnen motiveren en ons in onszelf laten geloven, zijn erg belangrijk. Ondersteuning van dierbaren is een belangrijk element dat het gemakkelijker maakt om met problemen om te gaan. Relaties met collega’s zijn ook erg belangrijk en kunnen het voor ons gemakkelijker maken om onze doelen te bereiken.

  7. Vergelijk jezelf niet met anderen
  8. Je met anderen vergelijken kan een negatieve invloed hebben op je houding en je demotiveren om te werken. Denk niet na of iemand efficiënter is, dezelfde taken sneller voltooit of meer gewaardeerd wordt om zijn werk. Het belangrijkste is om in je eigen tempo te ontwikkelen en geïnspireerd te worden door zulke mensen. Een dergelijke houding zal je waarschijnlijk helpen om je doelen te bereiken en je leren om van de ervaringen van anderen te leren.

Samenvatting

Het is belangrijk om te onthouden dat we een bepaalde hoeveelheid tijd en energie hebben om aan bepaalde taken te besteden. Zorg ervoor dat je niet te veel daarvan besteedt aan onbelangrijke taken. Houd ook in de gaten of je perfectionisme op het juiste niveau is en je in staat stelt om instructies nauwkeurig en efficiënt te volgen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago