Geavanceerde B2B e-commerce heeft een enorm potentieel in het tijdperk van digitalisering – elk bedrijf moet een internetwinkel hebben. De enige oprichting van het e-commerceplatform is niet genoeg. De ontwikkeling van B2B e-commerce is cruciaal. De verkoper moet extra functionaliteiten introduceren voor de klanten om hen aan te moedigen de samenwerking voort te zetten. Wat moet je nog meer weten over geavanceerde B2B e-commerce?
Welke elementen kunnen worden ontwikkeld om het gebruik van de B2B internetwinkel voor de klanten te vergemakkelijken? Welke vernieuwingen moeten worden geïntroduceerd om klanten aan te trekken om in jouw winkel te winkelen? Een paar voorbeelden staan hieronder.
De zoekmachine is de belangrijkste functie van de winkel die functioneel moet zijn en foutloos moet werken. Het moet zowel de namen van de producten, hun codes of zelfs segmenten van codes doorzoeken. Wat cruciaal is, is dat het de productdetails, prijzen, beschikbaarheid en kortingen dienovereenkomstig moet lokaliseren. Het moet zinnen voorstellen in geval van foutieve invoer en de nauwkeurigheid van de resultaten sorteren.
De klanten kunnen verschillende soorten vragen invoeren, maar de zoekmachine moet de juiste resultaten geven. Een goede optie is de mogelijkheid om producten direct in de browser aan de winkelwagentje toe te voegen.
De implementatie van het B2B platform is een kans om kosten te besparen voor het bedrijf, aangezien het team van vertegenwoordigers wordt vervangen door het systeem. Echter, de zelfwerkende, ongecontroleerde service kan problemen veroorzaken voor de klanten. Er is altijd de vraag, wat kan er gedaan worden wanneer de klant hulp nodig heeft en deze niet van het systeem kan krijgen?
Daarom moet het bedrijf een toegewijde supervisor voor alle zakenpartners introduceren. De persoon die de rol van supervisor speelt, moet bij naam worden geïntroduceerd en zijn profiel moet een foto van zijn gezicht bevatten. Het platform moet een chatfunctie bevatten zodat de opdrachtnemer contact kan opnemen met hun supervisor. Dit menselijke element zal ervoor zorgen dat de verkoper zich veilig voelt en betere service ontvangt.
De eigenaar van het B2B e-commerce platform kan een dergelijk type bescherming gebruiken. Het is niet winstgevend om te kleine bestellingen te verwerken, daarom moet de minimale bestelhoeveelheid voor alle of specifieke producten worden vastgesteld. Dit is noodzakelijk voor winstgevendheid en margebeheer.
Het factureringsproces in het geval van B2B is gecompliceerder dan in de B2C internetwinkel. Het moet zo worden ontworpen dat het risico van het verlaten van de winkelwagentje wordt geminimaliseerd. De mogelijkheid van de eerdere replicatie van de winkelwagentje is even belangrijk. Klanten moeten de mogelijkheid hebben om de verzendkosten over te dragen naar de rekeningen van hun handelspartners (zoals FedEx, UPS, enzovoort).
Het geavanceerde B2B platform heeft niet alleen uitgebreide functionaliteiten, maar het presenteert ook interessante, soms ongebruikelijke oplossingen. Een daarvan is de paniekknop. Dit is de optie voor de dappere. Het bedrijf dat producten op het B2B platform verkoopt, kan zo’n knop op elke subpagina plaatsen.
Na het indrukken van de knop verschijnt er een invoerveld, waar de klant het bericht kan invoeren dat rechtstreeks naar de directie wordt verzonden. Dit is een duidelijk teken dat het bedrijf om zijn klanten geeft en niet bang is voor kritiek, en integendeel, het bedrijf wil weten wat er verbeterd moet worden voor de zakenpartners.
De volgende geavanceerde optie is de voorlopige bestelling. Iedereen zal het waarderen dat een ander het werk voor hen doet. Deze optie vergemakkelijkt het bestelproces door een lijst van producten te creëren die de koper mogelijk interesseren. Deze lijst is gebaseerd op het gemiddelde van de laatste bezoeken. Het platform moet de klant de mogelijkheid geven om dergelijke lijsten te bewerken. Dit zou een enorme tijdsbesparing zijn voor het bedrijf dat de koper is. De functie geeft de verkoper de optie om kortingen en aanbiedingen te presenteren.
Het volgende interessante gemak voor het bedrijf is de elektronische checklist die het proces van goederenontvangst en leveringsbevestiging van naleving verbetert. Het is de moeite waard om deze functionaliteit in de vorm van een mobiele applicatie te bieden, die het mogelijk maakt om de specifieke producten aan te raken om ze te accepteren of te wijzigen. Na de acceptatie moet het product van de lijst verdwijnen.
Geavanceerde e-commerce biedt veel mogelijkheden om de werking van de B2B internetwinkel te verbeteren. Het belangrijkste is om de doelgroep goed te leren kennen om te ontdekken welke functies in de winkel moeten worden geïntroduceerd.
Lees ook: Wat is e-commerce en wie zijn online shoppers?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Constante verandering, onzekerheid en de complexiteit van processen zijn de modewoorden van de afgelopen jaren…
Wat zijn de belangrijkste redenen om een ebook voor uw bedrijf te schrijven? In onze…
Hoe kun je de kracht van kunstmatige intelligentie benutten om je zakelijke beslissingen te baseren…
Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze worden echter verenigd door een gemeenschappelijk…
Als de auteur van de videofilms weet je zeker hoe tijdrovend het maken van elke…
Vraag je je af wie de COO is? In veel bedrijven, vooral grote, heb je…