Categories: BlogStart je startup

Bedrijfsincubators en accelerators

In de startupomgeving hoor je vaak over business incubators en accelerators wiens belangrijkste doel is om jonge ondernemers te helpen die net beginnen op de markt. Dergelijke entiteiten bieden ondersteuning, toegang tot waardevolle kennis en de nodige infrastructuur. Ondanks vergelijkbare doelstellingen en een vergelijkbaar profiel zijn ze echter niet hetzelfde, en door in te gaan op hun specifics, wordt het mogelijk om duidelijke verschillen tussen business incubators en accelerators te onderscheiden. Lees verder om meer te ontdekken.

Business incubators en accelerators – inhoudsopgave:

  1. Business incubators
  2. Hoe werken business accelerators?
  3. Business incubators of accelerators – wat te kiezen?
  4. Samenvatting

Business incubators

De basis van business incubators is de wens om ondersteuning te bieden aan nieuwe, vaak zeer innovatieve bedrijven. De entiteit is dus opgericht om startups te helpen in de vroegste stadia van hun ontwikkeling – pre-seed en seed. Deze hulp verwijst zowel naar het bieden van toegang tot uitgebreide kennis en waardevolle begeleiding van meer ervaren zakelijke activisten, als naar het garanderen van gratis toegang tot basis- en soms zelfs gespecialiseerde infrastructuur om een levensvatbare operatie in de doelmarkt te starten.

Business incubators bieden startups de juiste omgeving die hun ontwikkeling positief zal beïnvloeden. Dergelijke maatregelen kunnen het garanderen van toegang tot kantoorruimte, juridische diensten, boekhouding, laboratoria of technische infrastructuur omvatten. Daarnaast streven dergelijke eenheden ernaar om creativiteit te bevorderen en vaardigheden onder jonge ondernemers te versterken, hun talenten en interesses te ontwikkelen en het potentieel te benutten dat verborgen ligt in de innovatieve ideeën die zij presenteren.

Een belangrijk aspect is ook het aanbieden van hulp in de verschillende stadia van de ontwikkeling van een startup en het ontwerpen van de beste oplossingen die tot uiting komen in de verstrekking van zowel inhoudelijke als praktische hulp. Daartoe bieden business incubators, naast het organiseren van kantoorruimte of boekhoudkundige ondersteuning, ook hun juridische entiteit aan, terwijl ze vaak jonge bedrijven helpen bij het verkrijgen van de nodige financiering.

Business incubators functioneren in de meeste gevallen als particuliere ondernemingen, stichtingen of instellingen die behoren tot academische centra die universiteiten vormen. Tegelijkertijd brengen ze kosten in rekening voor hun diensten in de vorm van een maandelijkse abonnement, waarmee ze de kosten die ze maken om te opereren kunnen dekken.

Enkele van de meest populaire vormen van ondersteuning zijn pre-incubatie en incubatie. De eerste verwijst naar de fase waarin een bedrijf nog niet is opgericht en de ondernemer profiteert van de juridische entiteit van de incubator. Incubatie daarentegen verwijst naar de hulp die wordt aangeboden zodra het bedrijf officieel is geregistreerd.

Tegenwoordig zijn er veel modellen van business incubators, maar het mogelijk maken van toegang tot meer gespecialiseerde diensten en trainingen wint aan populariteit. Veel van de incubators besluiten daarom ook om websites op te zetten. Beginnende ondernemers kunnen daar gemakkelijk informatie vinden over beschikbare trainingen, netwerkevenementen, conferenties of zelfs financieringsmogelijkheden.

De diensten die door de incubators worden aangeboden, zijn voornamelijk gericht op twee groepen – beginnende ondernemers en jongeren en studenten, die dankzij de geboden ondersteuning de kans krijgen om aan innovatieve ideeën te werken.

Het is ook de moeite waard om de sociale dimensie van business incubators te benadrukken. De kennis en betrokkenheid van de mensen die ermee verbonden zijn, verbetert de multidimensionale ontwikkeling van entiteiten in de sociale economie, wat bijdraagt aan de innovatie van de gehele markt. Bovendien besluiten business incubators in talrijke gevallen zelf om de verwerving van enkele aandelen van de meest prominente startups te subsidiëren.

Een van de grootste voordelen van het starten van samenwerking met een business incubator is een vrij hoge mate van vrijheid en flexibiliteit. De voorbereide ondersteuningsprogramma’s zijn niet tijdgebonden, hoewel de periode van het gebruik van de diensten van de incubator meestal de eerste drie jaar van de activiteit van een bepaald bedrijf beslaat. Tegelijkertijd kunnen deelnemers gedurende deze tijd vrijwillig besluiten om de incubator te verlaten.

Het feit dat potentiële risico’s worden geminimaliseerd, is ook een groot pluspunt. Gezien de aard van business incubators bieden ze hun klanten een soort beschermend schild, wat hen verder motiveert om innovatieve oplossingen te implementeren.

Hoe werken business accelerators?

Net als bij business incubators is de belangrijkste taak van business accelerators om jonge ondernemers te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun bedrijven. Tegelijkertijd is hun hulp echter gericht op degenen die al een concreet idee en een visie voor de uitvoering ervan hebben. Voordat ze zich aanmelden bij business accelerators, is het daarom de moeite waard om een gestructureerd concept, een productprototype of een voorbereid businessplan te hebben.

Wanneer het gepresenteerde idee potentieel heeft, kan de beginnende ondernemer verwachten financiering te ontvangen, meestal in ruil voor een bepaald percentage van de aandelen in het bedrijf. De hulp van business accelerators is dus gebaseerd op de ontwikkeling van een specifiek idee, dat zich nog in een vroeg stadium bevindt.

Door gebruik te maken van de hulp die door business accelerators wordt aangeboden, kunnen nog onervaren ondernemers rekenen op het ontvangen van niet alleen financiële ondersteuning, maar ook professionele ondersteuning. Dergelijke entiteiten ontwikkelen vaak hun eigen programma’s ter ondersteuning van startups, die ook zakelijke partners omvatten die verschillende industrieën vertegenwoordigen en waardevol advies en begeleiding bieden. Tijdens de acceleratie worden nieuwe bedrijven dus verzorgd door mentoren uit de industrie. Hierdoor is het gemakkelijker om hen op maat gemaakte training te bieden voor verdere ontwikkeling en de uiteindelijke lancering van het innovatieve product door de individuele behoeften van elke startup te identificeren.

Het primaire doel van alle acceleratorprogramma’s is om startups te helpen bij het ontdekken van de beste strategie voor hun ondernemingen. Tijdens de looptijd van een dergelijk programma worden verschillende soorten workshops of trainingen aangeboden, die in een breder perspectief de sterke en zwakke punten van een idee analyseren. Daarnaast wordt de kennis over hoe een bedrijf te runnen of de boekhouding ervan verstrekt.

Business incubators of accelerators – wat te kiezen?

Business incubators en accelerators zijn opgericht om startups te helpen groeien in hun vroege stadia. Ondanks hun gemeenschappelijke missie om startups de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel materieel als immaterieel, onthult een nadere blik op de specifics van deze entiteiten dat ze verschillen in aspecten zoals de fase van bedrijfsontwikkeling, doelen en de periode van ondersteuning.

Het belangrijkste verschil tussen een incubator en een business accelerator is de ontwikkelingsfase waarin het specifieke bedrijf dat ondersteuning ontvangt zich bevindt. Een business incubator helpt jonge ondernemers tijdens de vroegste stadia van de ontwikkeling van hun idee, wanneer de details van hoe het in een levensvatbaar businessmodel te veranderen nog niet zijn bepaald. Het primaire doel van incubators is daarom om actief te helpen bij het creëren van een geschikt businessmodel en MVP, een basisproduct waarvan de lancering de kans biedt om waardevolle feedback te verzamelen.

Tegelijkertijd zijn business accelerators opgericht voor startups die al een voorbereid businessplan hebben in combinatie met een businessmodel. Voor deze entiteiten wordt het belangrijkste doel om de startup goed voor te bereiden op dynamische groei. De samenwerking met incubators vindt altijd plaats voordat de hulp van accelerators wordt ingeroepen. Het gebruik van de ondersteuning die door incubators wordt aangeboden, is echter geen vereiste voor samenwerking met accelerators.

Incubators, net als accelerators, bieden toegang tot verschillende soorten trainingen, mentoren, industriespecialisten, juridische en boekhoudkundige diensten en de nodige infrastructuur. Incubators bieden echter minder hulp bij het verkrijgen van financiering voor de ontwikkeling van individuele bedrijven. Het is de business accelerator die, naarmate de startup groeit, vaak in ruil voor aandelen in het bedrijf, de nodige financiering biedt.

De duur van de samenwerking met individuele entiteiten is ook verschillend. De specifieke aard van de hulp die door incubators wordt geboden, vereist een langdurige relatie. Het complexe proces van het transformeren van een innovatief idee in een levensvatbaar businessmodel betekent dat de periode van het gebruik van de diensten van de incubator enkele jaren kan duren. De situatie is anders in het geval van acceleratorprogramma’s, die meestal binnen enkele maanden worden uitgevoerd.

Tegelijkertijd vereist het toetreden tot een business accelerator dat startups aan bepaalde vereisten voldoen. In tegenstelling tot incubators, waarvoor een relatief kleine vergoeding wordt gevraagd voor de ondersteuning die ze ontvangen, is de samenwerking van meer ontwikkelde bedrijven met business accelerators gebaseerd op het voldoen aan een aantal criteria die door de entiteit zijn vastgesteld.

Samenvatting

De beginfase van elke startup brengt grote uitdagingen met zich mee voor de oprichters. Om hun entree op de competitieve markt te vergemakkelijken, worden er steeds meer incubators en business accelerators opgericht, die jonge bedrijven de meest noodzakelijke ondersteuning op een bepaald moment bieden. Tegelijkertijd, ondanks alle eerder gepresenteerde verschillen tussen deze entiteiten, stroomlijnen zowel de ondersteuning die door incubators wordt geboden als die van acceleratorprogramma’s het gehele proces van het transformeren van een innovatief idee in een levensvatbaar marktproduct.

Lees ook:Hoe een startupcultuur te bevorderen?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

1 hour ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

3 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

6 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

8 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

9 hours ago