Categories: Blog

Hoe kan Device as a Service (DaaS) uw bedrijf helpen?

Heb je je ooit afgevraagd wat DaaS is, waar het uit bestaat en welke voordelen het voor jouw bedrijf kan bieden? In een tijd waarin de kosten voor het aannemen van werknemers en andere kosten die gepaard gaan met de werking van een bedrijf voortdurend stijgen, wordt de mogelijkheid om sommige taken over te dragen aan externe entiteiten die gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied een zeer aantrekkelijke optie. Om deze reden verschijnen er steeds meer mogelijkheden voor outsourcing in verschillende gebieden (in lijn met het concept van “alles kan een dienst worden” en de deeleconomie), en nemen ze ook geheel nieuwe vormen aan. Een daarvan heeft betrekking op het beheer van het IT-gebied van het bedrijf, een model dat bekend staat als Device as a Service.

Hoe kan DaaS jouw bedrijf helpen? – inhoudsopgave:

  1. Device as a Service – wat is het?
  2. Wat is de essentie van DaaS?
  3. Device as a Service – belangrijkste voordelen
  4. Wat biedt DaaS je nog meer?
  5. Device as a Service – samenvatting

Device as a Service – wat is het?

Niet zo lang geleden werden bedrijfs telefoons, laptops, mobiele apparaten of andere elektronische apparatuur verworven door het ondertekenen van leaseovereenkomsten – gebruikt voor een bepaalde periode zonder daadwerkelijke verwerving, met betaling van vooraf bepaalde maandelijkse vergoedingen. Tegenwoordig wordt het Device as a Service-model, waarbij externe bedrijven de elektronische apparatuur leasen die de klant nodig heeft, steeds populairder. Net als bij leasing is er dus geen noodzaak om de apparatuur aan te schaffen. Bij het toepassen van dit model ga je echter een stap verder – je contracteert een extern bedrijf om de benodigde apparatuur te leveren of op te halen (af te schrijven), en tegelijkertijd beheer je de levenscyclus ervan op een uitgebreide manier (inclusief het selecteren van de beste optie voor de werknemer, onderhoud, reparatie, vervanging, probleemoplossing, enz.).

Wat is de essentie van DaaS?

DaaS gaat niet alleen over het leveren van elektronische apparatuur zonder verwerving, maar ook over het overnemen van andere taken die verband houden met de werking van de verworven apparatuur, wat meestal gebeurt binnen het kader van een abonnement of een abonnement dat voor een bepaalde periode is aangeschaft. Deze zorg dekt alle apparatuur van het bedrijf – zowel die in het kantoor als die van thuiswerkers.

Bovendien bieden bedrijven die de mogelijkheid van samenwerking in het Device as a Service-model aanbieden vaak volledige maatwerk van IT-beheer diensten om aan de individuele behoeften van het bedrijf te voldoen. Het is ook interessant op te merken dat sommige van hen alleen diensten aanbieden die verband houden met tastbare apparaten, terwijl anderen verschillende soorten software aanbieden (in de vorm van een optie die bekend staat als Software as a Service, SaaS).

Device as a Service – belangrijkste voordelen

Wat betekent het om sommige IT-beheerprocessen “buiten” het bedrijf te halen? Ongetwijfeld moet de grootste voordelen van het opereren in het Device as a Service-model worden beschouwd als een significante vermindering van de bestaande belasting op de IT-afdeling. Als gevolg hiervan is er een kans om de middelen die op deze manier zijn verkregen, opnieuw toe te wijzen aan andere belangrijke gebieden binnen het bedrijf (bijvoorbeeld die met betrekking tot cybersecurity, wat een dringende kwestie is voor veel bedrijven vandaag de dag).

Bovendien verschuif je op deze manier de selectie en het onderhoud van apparatuur naar specialisten die ervoor zorgen dat de apparatuur jouw werknemers zo lang mogelijk van dienst is. Als gevolg hiervan optimaliseer je jouw kosten die verband houden met het voorzien van werknemers van de benodigde uitrusting.

Wat biedt DaaS je nog meer?

Het stroomlijnen van de processen van jouw IT-afdeling is niet de enige voordeel waar je op kunt rekenen door te kiezen voor Device as a Service. Op deze manier ontvang je bovendien, onder andere:

  • toegang tot de nieuwste technologieën zonder dat je ernaar hoeft te zoeken en aanzienlijke financiële kosten hoeft te maken (vervangingen van apparatuur zijn vooraf bepaald),
  • constante mogelijkheid om het aantal apparaten dat je gebruikt te verhogen of te verlagen – volgens de gerapporteerde vraag, zonder dat je zelf controle hoeft uit te oefenen en het werk van individuen hoeft te stoppen (geen stilstand),
  • snelle afhandeling van technische problemen met apparatuur – omdat de werknemer niet hoeft te wachten tot een IT-persoon tijd heeft om een probleem op te lossen,
  • de mogelijkheid om de kosten van het bezit van de apparatuur te voorspellen – als gevolg hiervan wordt dit gebied een operationele uitgave (maandelijks berekend) in plaats van een investeringsuitgave, waardoor het aanzienlijk gemakkelijker wordt om het bedrijfsbudget te beheren.

Device as a Service – samenvatting

Een van de kenmerken die moderne bedrijven het beste karakteriseren, is ongetwijfeld het hoge (en dus snelle) gebruik van elektronische apparatuur – laptops, telefoons of verschillende soorten mobiele apparaten – waarvan de aanschafkosten relatief hoog zijn (afhankelijk, uiteraard, van de gekozen producten, de grootte van het bedrijf, het aantal en de kwaliteit van de benodigde apparaten, enz.). Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven kiezen voor samenwerking in het Device as a Service-model, waardoor ze kosten optimaliseren, IT-beheerprocessen stroomlijnen en de andere hierboven beschreven voordelen behalen. Het is de moeite waard om deze oplossing te overwegen, vooral als je een behoefte in jouw bedrijf ziet om de huidige situatie in de IT-afdeling te verbeteren.

Lees ook: Wat is de beste software voor voorspellende analyses?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

Share
Published by
Robert Whitney

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

3 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago