Categories: BlogZakelijk

Verkoopprognose – 6 geweldige vragen om uw marktkansen te beoordelen

Verkoopprognose – weet je hoe je je kansen op de markt kunt inschatten? Je wilt je eigen bedrijf beginnen, maar je weet niet of dit type bedrijf winst kan opleveren. Weet je hoe je je kansen kunt controleren voordat je een zakelijke activiteit start? Je moet je kansen evalueren en een verkoopprognose maken. Hoe je dit efficiënt doet – lees het artikel om meer te ontdekken.

Verkoopprognose – inhoudsopgave:

  1. Verkoopprognose en marktkansen
  2. Verkoopprognose – wat moet je weten?
  3. Samenvatting

Verkoopprognose en marktkansen

De ideeën voor een bedrijf komen vaak onverwacht bij ons op. Gewoonlijk willen creatieve individuen profiteren van hun interesses en hun hobby’s omzetten in een bedrijf. Sommige mensen willen ondernemers worden terwijl ze leven en tevergeefs naar ideeën zoeken, maar anderen hebben slechts één goed idee nodig om een beslissing te nemen en een bedrijf te starten.

Hoe kun je inschatten of je zakelijke ideeën goed zijn en kans van slagen hebben? Zijn er goede manieren om van tevoren te controleren of het idee potentieel heeft en je niet gedoemd bent te falen? De beoordeling van het marktpotentieel is noodzakelijk voor alle bedrijfseigenaren en er zijn manieren om dit proces voor jou te laten werken. Om je marktpotentieel te beoordelen, moet je jezelf een paar essentiële vragen stellen.

Het product

Het lijkt misschien triviaal, maar de informatie over het product is een van de belangrijkste voor het bedrijf. Andere kwesties komen daarna. Het product is de sleutel voordat alle andere overwegingen aan de orde komen.

De klant

De tweede belangrijke kwestie heeft te maken met je klanten en doelgroep. Wie zal je product kopen? Wat zijn zijn behoeften? Je moet je doelgroep herkennen, want de interesse van je klanten zal de kans voor jou vormgeven. Je moet je vanaf het begin bewust zijn van hun behoeften, vereisten en dromen. Je moet weten wat je klanten triggert wanneer ze hun aankoopbeslissingen nemen. Het is beter om dit te ontdekken voordat het te laat is.

De concurrentie

Je moet je plek tussen anderen vinden. Verwacht niet de enige speler op de markt te worden – er zijn genoeg anderen die even creatief waren en hetzelfde product aanbieden als jij. Controleer het aanbod van de concurrentie – hun prijzen, kwaliteit en marketingactiviteiten. Uiteindelijk draait het allemaal om in staat te zijn om je te onderscheiden van de massa.

Verkoopmethoden

Denk na over dit aspect voordat je ergens iets aanbiedt. Beslis welke verkoopmethoden je wilt aanbieden. Wordt het een fysieke verkoop? Bied je toegang tot de klant? Wat dacht je van internetverkoop? Alle bovenstaande opties? Het is aan jou. Je moet je verkoopmarkt vaststellen – zou het je directe omgeving, je stad, regio of het hele land zijn, of ga je proberen grensoverschrijdende handel te drijven?

De prijs

Het prijsbeleid van je bedrijf is van fundamenteel belang voor jou en je klanten. De prijs is alles, maar de prijs is niet alles, niet altijd wint de lage prijs. Je moet je balans tussen kwaliteit en prijs vinden. Toch kun je besluiten luxe producten aan te bieden voor je klanten tegen een prijs die de waarde weerspiegelt.

De advertentie

Marketingactiviteiten kunnen niet worden verwaarloosd. Zonder goede marketingstrategieën zal het moeilijk zijn om nieuwe klanten te winnen en de reguliere klanten te behouden. Een van je doelen is om een strategie te creëren die informatief is en je product promoot onder de gespecificeerde doelgroep.

Verkoopprognose – wat moet je weten?

Verkopen zijn de belangrijkste bron van alle financiële middelen van het bedrijf. Dit stelt het bedrijf in staat om te groeien, uit te breiden en te functioneren. Verkoopprognoses en kostenplanning zijn twee sleutelcomponenten van bedrijfsbeheer.

Een verkoopprognose stelt je in staat om het verwachte verkoopvolume van producten of diensten vast te stellen. De prognose is meestal gerelateerd aan het gekozen marketingplan en externe factoren (concurrentie, trends op de markt).

Analyse van de verkopen moet rekening houden met het verwachte gedrag van klanten, evenals de toekomstige staat van de markt en de relatie tussen vraag en aanbod. De voorbereiding van een verkoopprognose moet een team van individuen omvatten die brede kennis hebben van verkoop, marketing en financiën. Je hoeft niet alle benodigde expertise te bezitten – probeer een specialist in te huren.

Hoe maak je een goede verkoopprognose? Er zijn verschillende methoden voor het maken van verkoopprognoses. Deze methoden moeten worden aangepast aan het bedrijfsmodel van het bedrijf en de beschikbare gegevens. De belangrijkste methoden voor verkoopprognoses zijn onder andere lange verkoopcyclusprognoses, lead-gedreven prognoses, prognoses op basis van de fase van de kans, intuïtieve prognoses en prognoses op basis van testmarktanalyse.

Over het algemeen zijn er twee soorten verkoopprognosemethoden: bottom-up prognoses en top-down prognoses. Een top-down prognose gebruikt de totale marktwaarde en schat het percentage dat er te behalen is met het product. De bottom-up verkoopprognose gebruikt kleine waarden en componenten en breidt de analyse uit op basis van die eenvoudige variabelen.

Samenvatting

Er zijn verschillende methoden voor verkoopprognoses en deze moeten door het bedrijf worden gebruikt voordat een nieuw product op de markt wordt geïntroduceerd. De belangrijkste twee groepen van prognosemethoden zijn bottom-up verkoopprognose en top-down verkoopprognose. Beide methoden moeten worden gebruikt bij het voorspellen van de verkopen van het product.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe kan een leider een team helpen omgaan met onzekerheid? 6 strategieën voor het leiden van teams door het onbekende

Constante verandering, onzekerheid en de complexiteit van processen zijn de modewoorden van de afgelopen jaren…

4 minutes ago

7 redenen om een ebook te schrijven voor je bedrijf – Maak en verkoop digitale producten #14

Wat zijn de belangrijkste redenen om een ebook voor uw bedrijf te schrijven? In onze…

2 hours ago

De rol van kunstmatige intelligentie in besluitvormingsprocessen. 4 soorten data-analyse | AI in business #14

Hoe kun je de kracht van kunstmatige intelligentie benutten om je zakelijke beslissingen te baseren…

4 hours ago

4 verschillen tussen contentmarketing en copywriting

Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze worden echter verenigd door een gemeenschappelijk…

6 hours ago

Storyboard – wat het is en hoe je het kunt gebruiken voor videoproductie?

Als de auteur van de videofilms weet je zeker hoe tijdrovend het maken van elke…

7 hours ago

Wat is de COO en wat zijn hun 12 ultieme verantwoordelijkheden?

Vraag je je af wie de COO is? In veel bedrijven, vooral grote, heb je…

9 hours ago