Missie, visie en waarden – hoe beïnvloeden ze een organisatie? Praktische voorbeelden | Bedrijfsstrategieën #3

Inleiding

“We zijn koppig over visie. We zijn flexibel over details….” – Jeff Bezos, oprichter van Amazon, zei ooit. In zijn visie moeten ondernemers weten waar ze naartoe gaan en waarom. Tegelijkertijd moeten ze een bepaalde mate van flexibiliteit behouden, want als het pad naar de bestemming niet meer werkt, moeten ze het pad veranderen zonder de bestemming te veranderen. En om het pad te vinden, hebben ze visie, missie en waarden nodig.

Wat zijn de missie, visie en waarden?

Als we een piramide van visie, missie en waarden zouden bouwen, zouden we de visie bovenaan de piramide plaatsen, de missie er net onder en de waarden helemaal onderaan – de basis. Waarom is dat? Om dit te begrijpen, laten we uitleggen wat de visie, missie en waarden zijn.

De visie is een aspiratief, geïdealiseerd, onbereikbaar beeld van de werkelijkheid. Het is wat richting geeft aan de activiteiten van het bedrijf en beantwoordt de vraag “Wat voor soort wereld wil ik als organisatie bouwen?”. En hier kan elk “groot” antwoord falen. Bijvoorbeeld: “om in een wereld te leven waar iedereen gelijke toegang tot onderwijs heeft.”

De missie daarentegen is iets specifieker, maar nog niet zo precies als strategische of operationele doelen, die verwijzen naar specifieke activiteiten. De missie specificeert hoe we zullen proberen de visie te bereiken. Bijvoorbeeld: “De grootste educatieve platform ter wereld bouwen dat door miljoenen mensen wordt gebruikt.”

Waarden complementeren de visie en missie. Ze bepalen op operationeel niveau het gedrag en de beslissingen die door organisaties worden genomen. De waarde kan bijvoorbeeld loyaliteit zijn, en dit kan zich manifesteren door geen zaken te doen met concurrenten van de klant voor wie we momenteel een dienst verlenen.

Missie in de praktijk. 12 voorbeelden

Met de theorie achter ons, is het de moeite waard om te kijken naar voorbeelden van daadwerkelijke bedrijfsmissies. Misschien inspireren ze je om je eigen missie te definiëren, en ze geven je zeker een idee van hoe een missie eruit zou moeten zien – althans op papier.

Hier zijn de voorbeelden:

  1. Slack: Maak het werkleven van mensen eenvoudiger, aangenamer en productiever.
  2. Walmart: Bespaar mensen geld zodat ze beter kunnen leven.
  3. IKEA: Creëer een beter dagelijks leven voor veel mensen.
  4. Tesla: Versnel de komst van duurzaam transport.
  5. TED: Verspreid ideeën, bevorder gemeenschap en creëer impact.
  6. Microsoft: Elke persoon en elke organisatie op de planeet in staat stellen om meer te bereiken.
  7. LinkedIn: De professionals van de wereld met elkaar verbinden om hen productiever en succesvoller te maken.
  8. Facebook: Mensen de macht geven om gemeenschappen op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen.
  9. BBC: Handelen in het algemeen belang, alle doelgroepen bedienen door het bieden van onpartijdige, hoogwaardige en onderscheidende output en diensten die informeren, onderwijzen en vermaken.
  10. Kickstarter: Help creatieve projecten tot leven te brengen.
  11. Samsung: Zijn talent en technologie wijden aan het creëren van superieure producten en diensten die bijdragen aan een betere wereldwijde samenleving.
  12. Coca-Cola: De wereld verfrissen en een verschil maken.

Conclusies. Let op…

Door de bovenstaande missieverklaringen te analyseren, kunnen we drie conclusies trekken:

  1. Duidelijkheid en eenvoud. In de missieverklaringen van veel bedrijven, zoals Walmart, IKEA en Kickstarter, zie je de duidelijkheid en eenvoud van de doelen. Deze missieverklaringen richten zich op één belangrijk doel, wat ze gemakkelijk te begrijpen en te onthouden maakt. Bij het definiëren van je eigen missieverklaring is het een goed idee om het duidelijk en beknopt te houden.
  2. Focus op klantwaarde. De missieverklaringen van bedrijven zoals Slack, Microsoft en Coca-Cola richten zich op de waarde die het bedrijf aan zijn klanten biedt. Het is belangrijk dat de missieverklaring de voordelen benadrukt.
  3. Globale betekenis. Sommige missies, zoals die van TED of de BBC, benadrukken het wereldwijde belang van hun activiteiten en zijn aspiratief van aard. Ze kijken naar de toekomst en herinneren ons eraan om langetermijndoelen te stellen. Dit is een andere belangrijke eigenschap van een missieverklaring – het moet inspireren en motiveren.

Sommige missieverklaringen, zoals die van TED of de BBC, benadrukken het wereldwijde belang van hun activiteiten en zijn aspiratief van aard. Ze kijken naar de toekomst en herinneren ons eraan om langetermijndoelen te stellen. Dit is een andere belangrijke eigenschap van een missieverklaring – het moet inspireren en motiveren.

Waarden vs. werkelijkheid

Het kan lijken alsof visie, missie en waarden weinig met het bedrijfsleven te maken hebben en dat ze slechts een marketingtruc zijn om een beter imago in de ogen van klanten te creëren. Niets is minder waar. Missie, visie en waarden beïnvloeden de dagelijkse operaties van bedrijven evenals hun producten en diensten. Laten we Buffer, Google en Netflix onderzoeken om te zien hoe de waarden van een organisatie zich vertalen naar de zakelijke werkelijkheid.

Buffer

Buffer is een Amerikaans bedrijf dat in 2010 is opgericht en het beste bekend is om twee dingen. Ten eerste, om zijn product – een platform voor het beheren van sociale media profielen. En ten tweede, om zijn waarde van volledige transparantie. Maar wat betekent dat? In het geval van Buffer betekent het transparante salarissen.

Iedereen in het bedrijf weet hoeveel andere werknemers verdienen en wat de compensatieregels zijn. Zonder uitzondering. Dit omvat de oprichter en CEO van het bedrijf. Bovendien zijn deze gegevens openbaar. Dus, als je wilt weten hoeveel mensen in elke functie bij Buffer verdienen, kun je dat doen. Bezoek gewoon deze pagina en lees.

Uitgaven zijn ook openbaar

Maar transparantie bij Buffer gaat verder dan salarissen. De startup is ook bereid om andere statistieken en informatie van binnen het bedrijf te delen. In augustus 2023 deelde de chief operating officer van de startup bijvoorbeeld de kostenstructuur in een officiële aankondiging.

Ze schreef dat in de afgelopen negen jaar de grootste stijging van de uitgaven van Buffer gerelateerd was aan werknemers, aangezien het team van het bedrijf in de loop der jaren is gegroeid van 34 naar 78 leden. Andere uitgavenposten die een aanzienlijk deel van het budget van het bedrijf hebben opgeslokt, zijn hosting, marketing en belastingen.

De voordelen van transparantie

Nu vraag je je misschien af waarom Buffer zo graag informatie deelt die de meeste bedrijven meestal niet graag delen. Er zijn verschillende redenen, vier in feite. Joel Gascoigne, de CEO van Buffer, deelde ze allemaal in 2014 in een blogpost.

“Voor ons kwam transparantie heel natuurlijk. Leo en ik voelden ons altijd erg comfortabel en enthousiast om onze lessen te delen. Het hielp ons om meer feedback te krijgen over beslissingen en het was een manier om anderen te helpen die net beginnen” – schreef Joel Gascoigne en presenteerde vier voordelen van een transparante organisatie:

  1. Transparantie helpt vertrouwen op te bouwen, niet alleen onder teamleden of potentiële kandidaten, maar ook onder klanten.
  2. Transparantie bevordert innovatie omdat in een transparante organisatiecultuur de informatiestroom niet alleen sneller, maar ook breder is, en dit bevordert besluitvorming op verschillende niveaus: van management tot reguliere werknemers.
  3. Transparantie helpt om mensen eerlijk te behandelen omdat, bijvoorbeeld, wanneer werknemers de salarisregels kennen, ze een gelijke kans hebben om een verhoging te krijgen – ze weten wat ze moeten doen om het te krijgen.
  4. Transparantie maakt anderen open en bereid om feedback te geven die kan worden gebruikt om het bedrijf te laten groeien.

Google

Werknemers beschouwen Google al lange tijd als een van de beste plekken om te werken. Dit blijkt uit de beoordelingen die de techgigant van hen ontvangt op Glassdoor. Maar liefst 40.000 Google-werknemers zouden het bedrijf aanbevelen aan hun vrienden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit krachtige Amerikaanse bedrijf elk jaar meer dan een miljoen sollicitaties en cv’s ontvangt.

Google’s “tien dingen” filosofie

Hoe bouw je zo’n reputatie op? Toen de oprichters van Google het bedrijf begonnen, creëerden ze de “tien dingen” filosofie. In de context van het opbouwen van een werknemer-vriendelijke cultuur is het negende punt interessant: “Je kunt serieus zijn zonder een pak.”

Wat betekent dit? In de eerste plaats betekent het dat uitdagingen moeten vermaken, verheugen en vreugde brengen. Daarom zijn de meest voorkomende uitspraken over werken bij Google: fijne sfeer, rust en creativiteit. De eigenaren van Google zijn lang geleden tot de conclusie gekomen dat de beste ideeën en de meest interessante oplossingen ontstaan in een goede sfeer. Dus hoe behouden ze deze goede sfeer? Laten we eens kijken.

„Zonder een pak” in de praktijk

„Je kunt serieus zijn zonder een pak” manifesteert zich op veel manieren. Neem bijvoorbeeld de kenmerkende woordenschat van het merk. Google-werknemers zijn niet gewoon “werknemers”, maar Googlers. Ze creëren hun eigen gemeenschap, wat hen een gevoel van verbondenheid geeft. Een andere manifestatie van “Zonder een pak…” laat je echt nadenken.

Het gaat om vrijheid. Het blijkt dat Googlers 20% van hun wekelijkse werktijd kunnen besteden aan het ontwikkelen van hun eigen projecten. Dit stelt hen in staat om weg te komen van de sombere werkelijkheid en aan iets creatievers te werken – ten behoeve van hun werkgever. Een voorbeeld van een project buiten werktijd is Gmail, dat nu door 1,8 miljard mensen wordt gebruikt.

Netflix

Een van de kernwaarden van Netflix is inclusiviteit en de noodzaak om een omgeving te creëren (niet alleen op het werk, maar ook daarbuiten) waar alle mensen – ongeacht hun achtergrond, identiteit, seksuele geaardheid, vermogen, leeftijd of geslacht – zich geaccepteerd, gerespecteerd en inbegrepen voelen.

Inclusiviteit op het witte doek

Het is gemakkelijk te zien dat Netflix inclusiviteit leeft en ademt – zet gewoon de tv aan. In bijna elke productie die kijkers op dit streamingplatform kunnen vinden, worden verschillende sociale kwesties aangekaart – van raciale kwesties, via patriarchaat en feminisme, tot LGBT-gemeenschappen.

Buiten het scherm is de inclusiviteit van Netflix te zien in de werkstructuur. Bijvoorbeeld, vrouwen maken al 47,1% uit van de totale werkgelegenheid van het bedrijf, en bijna de helft van de leidinggevende posities bij Netflix wordt bekleed door vrouwen. Evenzo bestaat de helft van het team van het bedrijf uit mensen van Aziatische en Spaanse afkomst.

Investering in diversiteit

En dat is nog niet alles. De streamingdienst heeft ook het $100 miljoen Netflix for Creative Equity-fonds gelanceerd om de professionele ontwikkeling van mensen uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen over de hele wereld te ondersteunen. In twee jaar heeft het bedrijf al $29 miljoen aan de zaak toegezegd, investerend in meer dan 100 programma’s met 80 organisaties in 35 landen.

Samenvatting

De hierboven beschreven voorbeelden bewijzen dat missie, visie en waarden niet slechts lege woorden zijn die in steen zijn gegraveerd, maar levende elementen die de dagelijkse zakelijke beslissingen van organisaties vormgeven.

Als je nog steeds moeite hebt om de missie, visie en waarden van je eigen bedrijf te definiëren, is het de moeite waard om een paar van je favoriete ondernemingen te analyseren. Zo’n analyse helpt je om je gedachten op de juiste weg te zetten en biedt je ook veel inspiratie.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Adam Sawicki

Eigenaar en hoofdredacteur van Rebiznes.pl, een website met nieuws, interviews en gidsen voor solo-ondernemers en online creators. Actief in de media sinds 2014.

View all posts →

Adam Sawicki

Eigenaar en hoofdredacteur van Rebiznes.pl, een website met nieuws, interviews en gidsen voor solo-ondernemers en online creators. Actief in de media sinds 2014.

Share
Published by
Adam Sawicki

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago