Categories: BlogE-commerce

Hoeveel kost het om te verkopen op Shopify? – 7 soorten kosten waar je rekening mee moet houden

Hoeveel kost het om te verkopen op Shopify? Een winkel runnen op Shopify brengt bepaalde kosten met zich mee, die niet beperkt zijn tot alleen de abonnementsprijs. Het volgende artikel zal uiteenzetten welke kosten en welk bedrag een verkoper moet betalen bij het besluit om een winkel op dit platform te hebben.

Hoeveel kost het om te verkopen op Shopify? – inhoudsopgave:

  1. Abonnementsplannen
  2. Commissies op transacties
  3. Apps uit de Shopify Store
  4. Domein en e-mailserver
  5. Betaalde sjablonen
  6. Shopify POS Pro
  7. Internationale verkopen

Abonnementsplannen

Shopify werkt op abonnementsbasis, dus elke verkoper moet kiezen voor een van de drie beschikbare plannen. Ze verschillen in prijs en beschikbare functies:

  • Basis – $24/maand – dit pakket is ideaal voor winkels met een klein assortiment,
  • Shopify – $69/maand – ideaal voor groeiende winkels met een groter assortiment,
  • Geavanceerd – $299/maand – aanbevolen voor grote winkels.

Bovendien heeft Shopify nog twee plannen voorbereid:

  • Shopify Lite – $9/maand – mensen die slechts één of enkele producten (bijv. e-books) verkopen, kunnen dit plan gebruiken om ze te verkopen alsof ze geen winkel hebben. Ze krijgen dan toegang tot een tool die een link genereert (de zogenaamde “koopknoppen“), die ze op elke website kunnen plakken. De klant wordt na het indrukken van zo’n knop direct naar de kassa geleid.
  • Shopify Plus – de kosten van zo’n pakket worden individueel onderhandeld, maar beginnen meestal bij $2.000/maand. Dit plan wordt gekozen door zeer grote bedrijven, vaak actief op de wereldmarkt, die veel tools en functionaliteiten nodig hebben om de verkoop te ondersteunen.

Commissies op transacties

Kosten voor creditcardbetalingen

Shopify stelt je in staat om betalingen met creditcards, zoals Visa en Mastercard, te accepteren. Hiervoor brengt het een vergoeding in rekening, die varieert afhankelijk van het gekozen abonnementsplan en of de betaling online of via Shopify POS was. De verkoper hoeft geen kosten te betalen aan de betalingsproviders zelf. In het geval van terugbetalingen worden de kosten voor creditcardbetalingen niet terugbetaald.

Transactiekosten

Transactiekosten worden in rekening gebracht voor elke transactie waarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een derde partij betalingsprovider. Dit is de kostprijs van de integratie van Shopify met een derde partij provider. Het bedrag van deze vergoeding hangt af van het geselecteerde plan. Verkoper die Shopify Payments gebruikt of hun eigen betalingsprovider is, zijn vrijgesteld van de transactiekosten.

Shopify Payments heeft zijn eigen betalingsprovider en dat is de Shopify Payments-app. Gekwalificeerde bedrijven om het te gebruiken:

  • betalen transactiekosten alleen voor creditcardbetalingen,
  • laten klanten hun betalingsinformatie invoeren op het moment dat ze een aankoop doen, zonder de online winkel te hoeven verlaten,
  • hebben toegang vanuit het Shopify-beheerpaneel om Shopify Payments te configureren,
  • hebben in het dashboard toegang tot hun uitbetalingen in real-time.

PayPal – stelt je in staat om betalingen te verwerken via bankrekeningen, handelskrediet (alleen beschikbaar in de VS en het VK), creditcards of PayPal-saldo’s, en kan ook worden gebruikt om Shopify-rekeningen te betalen (niet van toepassing voor de VS en India). Standaard krijgt elke nieuw aangemaakte winkel toegang tot een PayPal Express Checkout-account, maar je moet het instellen voordat je betalingen verzamelt. Het gebruik van PayPal brengt transactiekosten met zich mee, tenzij de verkoper tegelijkertijd Shopify Payments activeert (in dat geval hoeft hij geen transactiekosten te betalen) – de uitzondering zijn winkels gevestigd in Oostenrijk en België.

Shopify biedt ook een handmatige betalingsmethode aan. Dit betekent dat nadat een klant een online aankoop heeft gedaan, de verkoper hen een factuur stuurt en de bestelling handmatig goedkeurt. De meest populaire manieren om de handmatige betalingsmethode te gebruiken zijn:

  • betaling bij levering,
  • bankoverschrijving,
  • postwissel,
  • en e-mailoverdracht (geldt alleen voor winkels en klanten die zich in Canada bevinden).

Voor handmatige betalingen betaalt de verkoper geen transactiekosten.

Derde partij betalingsproviders – een verkoper kan ervoor kiezen om hun diensten te gebruiken als Shopify Payments niet beschikbaar is in zijn land of als hij het gewoon niet wil gebruiken. Dan zijn er transactiekosten van toepassing. Derde partij betalingsproviders variëren per land – hier is een lijst per land.

Apps uit de Shopify Store

De apps zijn te vinden in de Shopify App Store en helpen verkopers hun bedrijven op te bouwen, te integreren met externe diensten en functies toe te voegen aan het beheerpaneel. Derde partij ontwikkelaars zijn verantwoordelijk voor het maken van de meeste apps, dus eventuele vragen of problemen kunnen het beste rechtstreeks aan hen worden gerapporteerd. Er zijn drie soorten applicaties:

  • publiek – ze zijn verdeeld in catalogus-apps (gevonden in de Shopify App Store) en niet-catalogus-apps die niet verschijnen in zoekresultaten of categorieën – ze kunnen worden geïnstalleerd vanaf de website van de ontwikkelaar of vanuit de App Store. Publieke apps moeten het verificatieproces van Shopify doorlopen,
  • op maat – kunnen worden toegepast bij het toevoegen van functies aan het beheerpaneel of bij het uitbreiden van de online winkel naar andere platforms. Ze worden individueel voor de winkel eigenaar gemaakt, dus ze zijn niet beschikbaar in de Shopify-winkel. De ontwikkelaar heeft geen toegang tot de API van de winkel nodig om ze te maken,
  • privé – ze zijn alleen beschikbaar voor een specifieke winkel (niet in de Shopify App Store). Een derde partij ontwikkelaar heeft toegang tot de API van de winkel nodig.

Het gebruik van de app brengt bepaalde kosten met zich mee die de verkoper kan ontvangen:

  • abonnements kosten – dat wil zeggen, een vergoeding voor terugkerend, zoals maandelijkse, gebruik van de applicatie,
  • applicatie kosten – zijn variabel afhankelijk van de service die in de applicatie is geïntegreerd of het gebruik ervan,
  • eenmalige aankoopkosten voor de applicatie – verwijzen naar specifieke diensten die de applicatie biedt, zoals eenmalige gegevensmigratie,
  • app credits – wanneer een app is betaald via Shopify, kan de ontwikkelaar ofwel de kosten terugbetalen of een krediet geven dat zal worden toegepast op een toekomstige aankoop in de Shopify-winkel.

Domein en e-mailserver

De kosten die gepaard gaan met het kopen van een domein via Shopify, variëren vanaf $11 per jaar. E-mailhosting is niet inbegrepen in de aanbiedingen van het Shopify-platform, dus verkopers kunnen een derde partij hostingservice aansluiten op hun aangepaste domein.

Betaalde sjablonen

Shopify heeft een database van gratis sjablonen waar verkopers uit kunnen kiezen. Als ze echter een andere uitstraling voor hun winkel willen, kunnen ze kiezen voor de betaalde sjablonen van Shopify of de taak uitbesteden aan een derde partij ontwikkelaar. Prijzen voor sjablonen uit de winkel beginnen bij $150.

Shopify POS Pro

Verkopers die optimaal gebruik willen maken van Shopify POS, moeten een add-on kopen voor $89/maand per locatie. Een dergelijke add-on is nodig voor verkopers die:

  • klanten de mogelijkheid willen bieden om online te kopen en hun bestelling op het punt op te halen,
  • toegang willen tot dagelijkse verkooprapporten,
  • klanten willen toestaan om producten stationery te ruilen.

Voor gedetailleerde verschillen tussen Shopify POS Lite en Shopify POS Pro, bezoek de website via deze link.

Internationale verkopen

Met Shopify Markets kan een verkoper nieuwe markten en klanten over de hele wereld bereiken. Echter, dergelijke internationale verkopen brengen enkele kosten met zich mee:

  • 0,85% van de orderkosten – als douanerechten en belastingen worden berekend met Shopify Payments – als de verkoper een andere betalingsmethode gebruikt, dan is de vergoeding 1,5%,
  • 1,5% vergoeding wordt in rekening gebracht voor valutaconversie,
  • kosten die verband houden met het gebruik van lokale betalingsmethoden.

Hoeveel kost het om te verkopen op Shopify? – Samenvatting

De uiteindelijke kosten die gepaard gaan met het openen en runnen van een winkel met Shopify, zullen variëren afhankelijk van de vereisten van de verkoper en in welk land ze zich bevinden. Bij het overwegen van dit platform is het de moeite waard om niet alleen de beschikbare abonnementsplannen te onderzoeken, maar ook aanvullende diensten, zoals apps, die je kunnen helpen je bedrijf te runnen voor een extra vergoeding.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

7 minutes ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

2 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

4 hours ago

Digitale financiële administratie en online boekhouding | Digitaliseren van uw bedrijf #5

Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…

6 hours ago

Hoe maak je een projectcharter? | #39 Aan de slag met projectmanagement

Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…

8 hours ago

Effectief contractbeheer. 3 essentiële elementen voor uw organisatie

Organisaties in verschillende sectoren bouwen elke dag relaties op met potentiële werknemers, leveranciers en partners.…

10 hours ago