In de context van ondernemerschap kan kennis worden gedefinieerd als ideeën, concepten of observaties die worden gebruikt om actie te ondernemen voor winst.
Data zelf is slechts een feit dat geen betekenis heeft zonder interpretatie. Pas nadat het is verwerkt en georganiseerd, wordt het informatie die vragen beantwoordt zoals: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Op zijn beurt geeft het uitleggen en begrijpen van de informatie die we ontvangen ons de kennis die we nodig hebben om beslissingen te nemen.
Kennis is een onschatbaar onderdeel van de bedrijfsstrategie van een bedrijf omdat het een concurrentievoordeel kan creëren. Het is belangrijk om zwaktes en kennislacunes te identificeren.
Ongeacht wat je doet, is het een goed idee om een actieplan te hebben. Een bedrijf runnen is daar geen uitzondering op. Een strategie stelt je in staat om de missie en doelen van je bedrijf te realiseren door de richting en het type acties die je moet ondernemen te specificeren. Effectief kennismanagement in een organisatie maakt het gemakkelijker om kennis vast te leggen, te delen en in te zetten.
Enkele van de meest voorkomende strategieën die in de praktijk worden gebruikt, zijn codificatie en personalisatie. Bovendien zijn ze verbonden met de concepten van formele (expliciete) en taciete (impliciete) kennis.
De codificatiestrategie is gebaseerd op formele kennis die is opgeslagen in bedrijfsdocumentatie – technische specificaties, opleidingsmaterialen, rapporten, analyses, enz. Deze vorm vergemakkelijkt de overdracht van kennis naar nieuwe en bestaande medewerkers aanzienlijk.
De personalisatiestrategie daarentegen is gebaseerd op interpersoonlijk contact tussen medewerkers en de uitwisseling van ervaringen tussen hen. In dit geval vindt het delen van zogenaamde taciete kennis plaats tijdens teamvergaderingen, gesprekken, discussies, enz.
Een bedrijf runnen is een veeleisende taak vanwege de hoge dynamiek van verandering en de noodzaak voor constante ontwikkeling. Dit kan vooral uitdagend zijn voor kleine en middelgrote bedrijven wiens bereik en middelen aanzienlijk beperkt zijn.
De bijdrage van de MKB-sector aan de economische groei is aanzienlijk. Kleine en middelgrote ondernemingen zijn vaak een bron van innovatieve oplossingen en diversifiëren de markt. Ze hebben een vereenvoudigde organisatiestructuur en bieden meestal nicheproducten en -diensten aan.
Het kapitaal dat wordt gebruikt om het bedrijf te ontwikkelen, komt meestal uit de spaargelden van de eigenaren, bankleningen of soms van particuliere investeerders, zoals business angels. Ze hebben een relatief klein aantal werknemers (kleine bedrijven – niet meer dan 50 werknemers, middelgrote bedrijven – tussen de 50 en 250 werknemers) zodat ze een nauwe relatie met het management kunnen onderhouden en zich kunnen identificeren met de doelen van het bedrijf.
Autoriteit is gecentraliseerd – de meeste beslissingen worden uitsluitend genomen op basis van de mening en ervaring van de eigenaar. Het toezicht houden op alle gebieden van het bedrijf op deze manier brengt risico’s met zich mee – de toekomst van het bedrijf hangt af van de competentie van de eigenaar, sommige gebieden van management kunnen inefficiënt functioneren, en het intellectuele potentieel van werknemers kan onopgemerkt blijven.
Veranderingen aanbrengen kost tijd en moeite. Het in de praktijk brengen van een kennismanagementstrategie hangt sterk af van de houding van het management en de medewerkers. Het is echter noodzakelijk voor de ontwikkeling en groei van het potentieel van je bedrijf. Hoe kun je profiteren van het aanbrengen van enkele veranderingen in je managementstijl?
Als je niet weet wat succesfactoren zijn, lees dan dit artikel. Er zijn verschillende organisatorische kenmerken die het introduceren van positieve veranderingen in strategisch kennismanagement aanzienlijk kunnen vergemakkelijken. Deze omvatten:
Gewoonten veranderen kost tijd en moeite, aangezien er verschillende obstakels op de weg staan. Van tevoren weten wat de beperkingen zijn die zich tijdens dit proces kunnen voordoen, zal het je gemakkelijker maken om ermee om te gaan. Hier zijn enkele mogelijke problemen die je aandacht vereisen:
Het implementeren van een kennismanagementsysteem kan in feite een uitdaging zijn voor bedrijfseigenaren. Gebrek aan informatie en onervarenheid kan in het begin ontmoedigend zijn. De toegevoegde waarde die je kunt behalen is echter de moeite waard. Door de volgende tips in gedachten te houden, wordt het gemakkelijker om het proces succesvol af te ronden:
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…