Extra winstgevende werkzaamheden zijn werkzaamheden die door een persoon buiten de reguliere werktijden worden uitgevoerd – dat wil zeggen, in de vrije tijd op weekdagen of in het weekend. Het kan verschillende activiteiten omvatten, afhankelijk van de vaardigheden en capaciteiten van de werknemer. Natuurlijk doen werknemers dit meestal om hun financiële middelen te vergroten (dit is tegenwoordig zichtbaar door de aanhoudende economische crisis), maar vaak ook om hun passie te ontwikkelen of om ervaring op te doen in een gebied dat in de toekomst adequate vooruitzichten kan bieden. De meest populaire vormen van dit type werk worden hieronder gepresenteerd:
Het zou lijken dat de vrijetijdsactiviteiten van een werknemer buiten de interesse van hun primaire werkgever vallen – en dat is waarschijnlijk het geval, zolang de extra inkomsten genererende activiteiten zich niet (negatief) vertalen in de productiviteit tijdens de reguliere acht uur werk. Hieronder beschrijven we waarom, met betrekking tot een organisatie waar een persoon fulltime is aangesteld, dit fenomeen twee kanten heeft.
Een side gig is zeker geassocieerd met positieve resultaten voor de werknemer, die zijn financiële mogelijkheden vergroot. Maar zijn er ook dergelijke effecten voor de werkgever? Voor zover mogelijk – allereerst omdat extra verdienactiviteiten de ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemer vergroten. Verdere ervaring, of deze nu vergelijkbaar of anders is dan het dagelijkse werk, is een kans om kennis te vergroten, harde of zachte vaardigheden te verbeteren of waardevolle contacten te leggen. Werknemers met verschillende vaardigheden en ervaringen kunnen de flexibiliteit van het team vergroten of in staat stellen om moeilijkere situaties op te lossen.
Hoewel extra winstgevende werkzaamheden ongetwijfeld een positieve impact hebben op beide partijen, kan men ook de negatieve impact op de werknemer zien, wat zich kan vertalen in hoe hij of zij functioneert op het werk – en dus de hele organisatie. Immers, soms kan een side gig extreem veeleisend en tijdrovend zijn, wat leidt tot een gebrek aan rust voor het lichaam. Het gebrek aan rust is op zijn beurt geassocieerd met zaken als vermoeidheid, slaaptekort, verminderde creativiteit of productiviteit – effecten die geen enkele werkgever wil.
Ongetwijfeld zou elke persoon die buiten zijn of haar fulltime baan werkt, extra winstgevende werkzaamheden goed moeten balanceren met zijn of haar hoofdtaak of andere verplichtingen om overbelasting en burn-out te voorkomen – dat wil zeggen, gevolgen voor zowel de fysieke als mentale gezondheid. Ze kan dit echter soms alleen doen en heeft hulp van haar supervisor nodig. Enkele strategieën om de negatieve impact van de side gig effectief te bestrijden, worden hieronder uiteengezet.
Het is cruciaal om te onthouden dat extra betaald werk een positieve ervaring kan worden voor werknemers, vooral in termen van het ontwikkelen van noodzakelijke vaardigheden – en bij uitbreiding, voor jouw bedrijf. Wat de effecten zijn van jouw werknemer die side work aanneemt, hangt daarentegen af van veel, verschillende factoren – te beginnen met de leeftijd van een persoon (die de duur van het herstelproces beïnvloedt), de mate van belasting van reguliere en resterende taken, evenals karaktereigenschappen (gevoel voor verantwoordelijkheid). Probeer in dit opzicht werknemers individueel te benaderen, ondersteun ze in plaats van je meteen te richten op het weghalen van hun side gigs – want dergelijke tactieken zullen uiteindelijk tegen je werken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…