De afkorting CSR (Corporate Social Responsibility) betekent in de exacte vertaling maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven. Het is echter belangrijk op te merken dat het onmogelijk is om zo’n uitgebreid onderwerp eenduidig te definiëren. Veel definities van CSR vangen de essentie van het concept met meer of minder detail.
Op zoek naar een antwoord op de vraag wat maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven is, zijn er sterke verbindingen te zien met verschillende praktijken van rationeel bedrijfsmanagement, die een echte omslag naar duurzaam ondernemen mogelijk maken, waarvan het doel niet alleen is om winst en voordelen te genereren, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen voor kwesties die verband houden met het milieu en de samenleving.
Als gevolg hiervan omvat CSR-activiteit ook in het managementproces van het bedrijf aspecten zoals professionele ethiek, de belangen van specifieke sociale groepen, waaronder minderheden, milieuvervuiling, klimaatverandering, relaties met belanghebbenden en de omgeving van het bedrijf, investeringen in human resources, milieubescherming in de breedste zin, of aandacht voor de transparantie van zijn praktijken.
Een van de meest strategische kenmerken van maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven is dat het langdurig en onbepaald is. CSR mag niet de vorm aannemen van een eenmalige actie die, meer dan de symbiose tussen het bedrijf en zijn omgeving te versterken, is ontworpen om nieuwe klanten aan te trekken. Alleen oprechte bezorgdheid voor het milieu, de samenleving, zijn behoeften en problemen, die zich manifesteert in een verantwoordelijke strategie die op verschillende niveaus van management wordt geïmplementeerd, is in staat om echte milieu-, sociale en zakelijke voordelen te brengen die voortvloeien uit een significante toename van de klantloyaliteit aan een merk dat bewust en transparant op de markt opereert.
De veelheid aan doelen die voortvloeien uit het volgen van het idee van CSR maakt het tegenwoordig mogelijk om verschillende instrumenten te onderscheiden die het starten van verantwoordelijke acties in specifieke gebieden vergemakkelijken. Hieronder staan enkele van de meest populaire:
CSR-activiteit blijft aan populariteit winnen. Tegenwoordig zien veel zowel kleine als grotere bedrijven in een breed scala van industrieën het potentieel voor een omslag naar meer duurzame activiteiten die, terwijl ze de omgeving van het bedrijf ten goede komen, echte voordelen voor het bedrijf zelf kunnen opleveren. We presenteren bekende merken die zich recentelijk bijzonder dicht bij het CSR-concept hebben begeven.
Elk bedrijf is, in zekere zin, afhankelijk van het milieu, waaruit het alle noodzakelijke middelen en energie haalt. Dankzij deze natuurlijke hulpbronnen leveren bedrijven producten aan de markt, maar helaas genereren ze daarbij vaak negatieve effecten in de vorm van verschillende soorten vervuiling of afval. Dit leidt tot ongunstige veranderingen in het natuurlijke milieu, wat uiteindelijk ook de mensen zelf en hun kwaliteit van leven beïnvloedt.
De groeiende betekenis van dit probleem heeft geleid tot steeds meer stemmen voor het introduceren van duurzame activiteiten die de integriteit van de economie, het milieu en de samenleving veronderstellen en milieuvriendelijk beheer van activiteiten mogelijk maken. Een van de instrumenten die helpt om de negatieve effecten van breed gedefinieerde economische activiteiten te minimaliseren, is groene controlling, die de reactie op verontrustende milieuwijzigingen verbetert door de manier waarop belangrijke processen worden beheerd te optimaliseren.
Een van de belangrijkste taken van groene controlling is het creëren van compatibiliteit tussen individuele economische relaties en vastgestelde milieueisen. De basis is daarom de zorgvuldige coördinatie van milieugerelateerde activiteiten die leidt tot een verhoogd vermogen om correct te reageren op verschillende soorten milieurisico’s. Als gevolg hiervan krijgen ondernemingen die besluiten ecologische controle toe te passen de kans om zich beter aan te passen aan dynamische veranderingen in bedrijfsnormen.
De moderne ontwikkeling van groene controlling kan zowel worden gekoppeld aan de toenemende milieukosten als aan de verscherping van internationale regelgeving op dit gebied. Voor veel bedrijven is het cruciaal om het niveau van consumptie van verschillende natuurlijke hulpbronnen te verminderen, hernieuwbare energie in te voeren of de gegenereerde vervuiling te minimaliseren, wat gemakkelijker wordt met de hulp van groene controlling.
In lijn met de belangrijkste ideeën van controlling in de breedste zin, richt de groenere versie zich ook op het coördineren van managementprocessen binnen de onderneming. De uitgebreide structuur van dit instrument leidt tot de differentiatie van dergelijke fasen als planning, uitvoering, monitoring, evaluatie of aanpassing, gericht op het aanbrengen van de noodzakelijke wijzigingen die uiteindelijk de realisatie van eerder vastgestelde doelen mogelijk maken.
De invoering van groene controlling gaat gepaard met drie groepen voordelen – kostenreductie, verbetering van de relaties met belanghebbenden en het vergroten van marktkansen. De toename van de populariteit van meer verantwoordelijke activiteiten die vandaag de dag wordt waargenomen, kan worden gekoppeld aan de steeds toenemende algemene bewustwording van de belanghebbenden van het bedrijf. Het proces van het beheren van een bedrijf volgens het concept van duurzame ontwikkeling vereist de ondersteuning van een groene controller, die, terwijl hij streeft naar het opbouwen van bedrijfswaarde, in staat zal zijn om het milieu- en sociale potentieel effectief te benutten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…