BTW werd in Roemenië geïntroduceerd in 1993, lokaal bekend als Taxa pe valoarea adaugata. De regels die de Roemeense BTW regelen, zijn uiteengezet in de nationale Wet op de Belasting over de Toegevoegde Waarde van 2003 en in de Roemeense BTW-code.
Niet-residentiële ondernemers die in Roemenië actief zijn, kunnen verplicht zijn zich te registreren voor BTW-doeleinden als ze betrokken zijn bij, onder andere, de volgende activiteiten:
Belangrijk!
Ondernemers die goederen online verkopen aan Roemeense consumenten, kunnen zich registreren voor BTW OSS zodra hun omzet 10.000 euro overschrijdt. Dit stelt hen in staat om één BTW-aangifte in te dienen voor alle EU-lidstaten en belastingen te betalen tegen het tarief van het land van de koper.
In dat geval hoeven ze zich niet aan de Roemeense belastingregels te houden, behalve voor het gebruik van het buitenlandse BTW-tarief. Als ze niet geregistreerd zijn voor BTW OSS, moeten ze alle regels in Roemenië volgen, maar alleen voor afstandsverkopen.
Bedrijven moeten zich binnen 10 dagen na het einde van de maand waarin ze registratieplichtig werden, registreren voor BTW. EU-gevestigde bedrijven kunnen zich rechtstreeks registreren bij het Roemeense belastingkantoor of gebruikmaken van de diensten van een belastingvertegenwoordiger.
Bedrijven van buiten de EU kunnen zich alleen registreren via een fiscale vertegenwoordiger. Bedrijven met hoofdkantoor in de EU moeten bij de aanvraag voor registratie de volgende documentatie overleggen:
Elk bedrijf dat geregistreerd is bij het Roemeense belastingkantoor als een niet-residentiële BTW-entiteit, moet belastbare transacties rapporteren via periodieke rapporten, bekend als verklaringen.
In Roemenië is de standaardperiode voor het indienen van BTW-aangiften één maand. Bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan €100.000 kunnen kwartaal aangiften indienen. Als een bedrijf echter intra-Communautaire verwervingen doet, zijn maandelijkse BTW-aangiften vereist.
BTW-aangiften, zowel maandelijks als per kwartaal, moeten worden ingediend vóór de 25e van de maand volgend op het einde van de boekhoudperiode. De belasting moet ook voor deze datum worden betaald.
Medium en grote ondernemingen, dat wil zeggen, die een jaarlijkse omzet van meer dan 7 miljoen RON hebben, moeten Roemeense BTW-aangiften elektronisch indienen.
Roemeense BTW-facturen moeten worden uitgegeven vóór de 15e dag van de maand volgend op de levering of dienstverlening. Roemenië, net als alle EU-lidstaten, staat momenteel het gebruik van elektronische facturen onder specifieke voorwaarden toe.
De Roemeense factuur moet onder andere de volgende elementen bevatten:
Facturen moeten gedurende een periode van 10 jaar worden bewaard.
19% | standaard |
|
9% | verlaagd |
|
5% | verlaagd |
|
0% | nul |
|
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…