Categories: BlogGrafisch ontwerp

Portfolio van een grafisch ontwerper op Behance – belangrijke richtlijnen

Behance is een populaire site die grafisch ontwerpers in staat stelt hun talent te monetiseren. In een tijdperk van hoge concurrentie wordt succes niet alleen bepaald door de hoge kwaliteit van de geleverde diensten, maar ook door de juiste presentatie van werken: foto’s, video’s, graphics, enz. Daarom is het de moeite waard om vanaf het begin voor je imago op dit platform te zorgen, om het gemakkelijker te maken om klanten of werkgevers naar je projecten te trekken. Hoe maak je een portfolio op Behance dat de aandacht trekt?

Portfolio op Behance – inhoudsopgave:

Behance showcase – hoe werkt het?

Opgericht in 2006, Behance maakt deel uit van de Adobe-groep. Het stelt je in staat om je grafisch ontwerpwerk te tonen in de vorm van projecten, die de vorm kunnen aannemen van graphics, foto’s of video’s.

Een aanwezigheid op Behance is nu standaard in de wereld van creatieve professionals en wordt vaak een bron van banen voor hen, vooral omdat het een sectie voor vacatures heeft die kan worden gebruikt voor het zoeken naar werk.

Potentiële klanten of degenen die op zoek zijn naar inspiratie kunnen beginnen met het doorbladeren van interessante projecten vanaf de homepage. Bijzonder opvallend is de “Best on Behance” sectie, die de meest bekeken graphics met het hoogste aantal likes verzamelt.

Om werken uit een bepaalde categorie te zien, kies je een type graphic en selecteer je vervolgens een van de aanvullende filters, zoals karakterontwerpen, schetsen, strips, t-shirts of verpakkingsontwerpen. Een nog gedetailleerdere selectie is mogelijk door het programma te selecteren waarin het project is gemaakt.

Na het klikken op het geselecteerde werk, word je naar een pagina met de details, beschrijving, tags geleid, en je kunt naar andere projecten van de auteur gaan.

Portfolio op Behance – grafische vereisten

Een goed doordacht en gepolijst portfolio is de sleutel tot succes op Behance. De werken die je daar uploadt, moeten van hoge kwaliteit zijn en binnen de afmetingen die door de site zijn vastgesteld. Zelfs een ogenschijnlijk onbeduidend verschil van 1 pixel tussen een element van een project en degene die op de server is geüpload, kan de zogenaamde “mis-size” veroorzaken.

In het verleden moest je een Pro-account gebruiken om professionele grafische ontwerpen te uploaden. Momenteel zijn alle functies van de service gratis beschikbaar, en meer geavanceerde opties zijn verplaatst naar een nieuwe applicatie – Adobe Portfolio.

Huidige Behance-vereisten:

  • BESTANDSTYPEN: JPEG (aanbevolen), GIF (voor projectinhoud, maar niet voor covers), PNG.
  • AFMETINGEN: maximale breedte is 1400px. Kleinere afbeeldingen worden weergegeven in hun oorspronkelijke grootte, met een toevoeging van een 100px brede rand.
  • KLEURPROFIEL: RGB. Alle graphics met een CMYK-profiel worden omgezet naar RGB. GROOTTE: 1 Mb of minder.

Een projectpreview maken

Het maken van een presentatie op Behance vereist een goede planning. Bij het maken van een preview van een graphic moet je de belangrijkste kenmerken selecteren die interessant zijn voor potentiële klanten. Keuzes omvatten promotiematerialen, gifs, animaties en video’s.

Het instellen van hulplijnen die je in staat stellen om het einde van de achtergrond en het begin van de graphic te zien, is een enorm praktische optie die het platform biedt. Het resultaat is een esthetisch aantrekkelijk ontwerp dat kan worden vergroot. Als je een Pro-account gebruikt, kun je een ontwerp uploaden dat standaard een zoomoptie heeft.

Om het ontwerp te promoten, kunnen sociale media-knoppen zoals Facebook onderaan worden toegevoegd.

Portfolio van een grafisch ontwerper op Behance – belangrijke richtlijnen

Behance is een grafische sociale netwerksite, dus het is belangrijk om je eigen projecten te promoten, evenals actief te zijn. Hoe meer een auteur bijdraagt, hoe groter de erkenning die hij of zij krijgt.

Vergeet niet dat de website naast voltooide projecten ook de mogelijkheid biedt om zogenaamde work in progress toe te voegen, dat wil zeggen projecten waar gebruikers commentaar op kunnen geven en zo invloed kunnen uitoefenen op hun creatie. Het gebruik van deze optie maakt het mogelijk om interesse te wekken binnen de gemeenschap en een persoonlijk merk van de grafisch ontwerper op te bouwen.

Een ander voordeel is de optie om te linken naar andere sites die dergelijke projecten presenteren, zoals Webdesign Served of Branding Served.

De presentatie van een auteur op Behance wordt beïnvloed door verschillende elementen:

  • titel en beschrijving – dit zijn de elementen die gebruikers informeren over het onderwerp van het project en dus over de vaardigheden van de auteur. Gebruikers zijn onder andere kunstenaars die op zoek zijn naar inspiratie, klanten en werkgevers.
  • het tonen van het creatieproces – voor gebruikers kan het interessant zijn om de fasen van het creëren van een project te presenteren. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan, waaronder het gebruik van screenshots.
  • contactinformatie verstrekken – klanten en werkgevers die geïnteresseerd zijn in een bepaald project zoeken naar contactinformatie. Een van de meest voorkomende is een e-mailadres, dat snelle communicatie mogelijk maakt. Het is ook een goed idee om een website-adres te verstrekken.
  • profiel- en achtergrondfoto – de profielfoto moet er professioneel uitzien. Aan de andere kant moeten de achtergrondgraphics overeenkomen met de projecten van de auteur, zodat het profiel consistent is.
  • gebruikte tools – het is de moeite waard om de tools die voor het project zijn gebruikt en 3 items die het beschrijven op te sommen.
Behance is een populair platform waar grafisch ontwerpers van over de hele wereld hun werken presenteren.

Daarom loont het de moeite om een professioneel profiel aan te maken en hoogwaardige stukken te plaatsen. Dit zal je helpen om veel sneller door klanten of werkgevers gevonden te worden.

Bekijk ook: 5 top sites waar grafisch ontwerpers en kunstenaars hun werk kunnen verkopen.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Top 10 PDF-editors in 2023

Bestanden in PDF-formaat vergezellen ons elke dag. Deze universele manier van het opslaan van inhoud…

1 hour ago

Top 10 online vertalers in 2023

De ontwikkeling van het internet en machine learning heeft eindelijk de traditionele zware papieren taaldictionaries…

3 hours ago

Röntgenzoektocht in werving. 4 belangrijke Röntgenzoekoperators

Röntgenzoektocht is een van de vele dataverzoektechnieken die door HR-afdelingen worden gebruikt om werknemers te…

5 hours ago

5 Bewezen Businessmodellen voor Startups

Vandaag zullen we ons richten op de initiële fase van bedrijfsontwikkeling - start-ups. We zullen…

7 hours ago

5 programma’s om apps te bouwen zonder te coderen – Maak en verkoop digitale producten #37

Programma's om apps te bouwen zonder te coderen – ken je er een paar? Zoals…

9 hours ago

Wat zijn teamdynamiek? 5 kenmerken van teamdynamiek op de werkplek

Wat zijn teamdynamiek? Teamdynamiek weerspiegelt de organisatiecultuur en de werkomgeving waarin het team opereert. Positieve…

11 hours ago