Vandaag zullen we ons richten op de initiële fase van bedrijfsontwikkeling – start-ups. We zullen proberen te achterhalen welk businessmodel het beste werkt voor deze specifieke fase van merkontwikkeling. Als je nieuwsgierig bent naar dit onderwerp, lees dan ons artikel en ontdek vijf bewezen businessmodellen voor start-ups.
Allereerst moeten we een businessmodel definiëren als de manier waarop een organisatie (bijv. een bedrijf) waarde creëert, levert en monetiseert via producten of diensten.
In elk geval vereist het businessmodel de aanpassing van activiteiten die kenmerkend zijn voor de organisatie. Bijvoorbeeld, een bedrijf in de e-commerce sector zal een ander model implementeren dan een bedrijf dat fysiek opereert, en degene die een fysiek product levert, zal anders functioneren dan degene die digitale items aanbiedt.
De ontwikkelingsfase van een bepaalde onderneming is ook belangrijk voor de selectie van een businessmodel.
Vandaag de dag zijn platforms een bijzonder aantrekkelijk businessmodel – zowel qua klantbehoeften als de beschikbare tools.
De eerste waardeert de mogelijkheid om beslissingen te nemen op basis van gegevens die op één plek zijn verzameld, waardoor zijn bewustzijn en nauwkeurigheid van keuzes toenemen, wat tijd en geld bespaart. Aan de andere kant, vanuit het perspectief van een jong bedrijf, zal een platform, als het goed is gericht, verkeer genereren – naarmate de interesse erin groeit, samen met de interesse in een specifiek type transacties dat het bemiddelt.
Het kan ook een abonnementsysteem gebruiken, zodat het de kosten en tijd die nodig zijn voor implementatie minimaliseert, en eventuele technische problemen worden opgelost door de softwareleverancier.
Populaire merken die dit businessmodel gebruiken zijn onder andere Amazon, eBay, Airbnb en Vinted.
Het freemium model komt neer op het aanbieden van producten aan klanten in twee varianten parallel: basis en geavanceerd, waarbij de eerste gratis beschikbaar is en bepaalde functionaliteiten mist die in de premiumversie beschikbaar zijn. Het is een model dat zich richt op het interesseren van het publiek voor het product door hen direct aan te bieden het product in beperkte mate te gebruiken.
In dit geval is het zeer belangrijk om vaardig te balanceren tussen de twee varianten van het product – de basisversie, ondanks zijn beperkte bruikbaarheid, moet succesvol genoeg zijn om de gebruiker aan te moedigen de uitgebreide versie te proberen. Echter, niet in een mate dat overstappen naar de betaalde versie onnodig lijkt.
Spotify en YouTube, onder anderen, gebruiken dit businessmodel.
Dit is een businessmodel dat zowel door digitale als fysieke productleveranciers wordt gebruikt. Het stelt je in staat om een klantenbestand op te bouwen dat regelmatige, periodieke inkomsten genereert.
De aantrekkelijkheid van dit model is gebaseerd op gemak dat aan consumenten wordt geboden (bijv. verse voeding die regelmatig thuis wordt bezorgd), een lager prijs (bijv. de prijs van een auto die onder een abonnementsmodel wordt aangeboden versus de prijs van het kopen van een eigen auto) of toegang tot de nieuwste inhoud (bijv. in het geval van platforms die toegang bieden tot filmproducties en series).
Spotify, BookBeat en Netflix, bijvoorbeeld, opereren op dit businessmodel.
Een interessant businessmodel voor start-ups kan ook DIY (doe het zelf) zijn. Het is de moeite waard om aandacht aan te besteden in de context van de groeiende interesse in gepersonaliseerde goederen en diensten binnen de zogenaamde ervaringseconomie.
De klant, die invloed uitoefent op de uiteindelijke vorm van het product, toont een aanzienlijk verhoogd niveau van tevredenheid ermee. Gepersonaliseerde producten zijn niet alleen zeer populair, maar ze verlagen ook de productiekosten en worden door klanten als waardevoller en dus duurder ervaren als het gaat om prijs categorieën.
Een voorbeeld van het gebruik van dit businessmodel is bijvoorbeeld het sieradenmerk Lilou, dat klanten de optie biedt voor gepersonaliseerde gravures, of Obag, dat de mogelijkheid biedt om het materiaal, de vorm en de afwerking van tassen aan te passen.
Start-ups die dit businessmodel gebruiken, voldoen aan de verwachtingen van moderne klanten, voor wie de beschikbaarheid van het product, de mogelijkheid om het zo snel mogelijk te gebruiken en de afwezigheid van langdurige verplichtingen belangrijk zijn.
Daarom zijn het de communicatie- en distributiekanalen die de aandacht van ondernemers trekken die besluiten dit te implementeren. Een slecht ontworpen gebruikerservaring op dit gebied verpest de kans op zakelijk succes.
Onder de merken die zich richten op dit businessmodel zijn Uber en Glovo.
Je hebt net gelezen over bewezen businessmodellen voor start-ups. Lees ook: Hoe een start-up te promoten? Onze ideeën.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bestanden in PDF-formaat vergezellen ons elke dag. Deze universele manier van het opslaan van inhoud…
De ontwikkeling van het internet en machine learning heeft eindelijk de traditionele zware papieren taaldictionaries…
Röntgenzoektocht is een van de vele dataverzoektechnieken die door HR-afdelingen worden gebruikt om werknemers te…
Programma's om apps te bouwen zonder te coderen – ken je er een paar? Zoals…
Wat zijn teamdynamiek? Teamdynamiek weerspiegelt de organisatiecultuur en de werkomgeving waarin het team opereert. Positieve…
Het YouTube-platform wordt steeds minder geassocieerd met inhoud van lage kwaliteit en amateuristisch, en beweegt…